Negativismul, un fenomen ce poate fi stopat

Negativismul, un fenomen ce poate fi stopat

Locul tau de munca este atins de comportamente ostile si de negativism. Indiferent de unde provine piaza rea, depinde de tine sa ajuti la construirea unei atmosfere pozitive si productive. Ca manager, superviser sau membru al echipei nu controlezi, de obicei, situatia ce cauzeaza negativismul.

Atunci cand o poti face, esti norocos. De exemplu, la urechile tale a ajuns vestea unor zvonuri negative despre companie si tu stii ca la baza lor stau informatii false, presupuneri gresite sau dezinformari intentionate. Poti afla ca o noua politica sau procedura a companiei nu este inteleasa corect. Angajatii pot interpreta gresit un anunt corporate. Un newsletter din industrie se poate referi la o problema pe care compania in care lucrezi nu o are. Poate ai concediat o persoana care raspandeste informatii false despre companie. In fiecare din aceste cazuri controlezi, in parte, informatiile, situatia si comunicarea. Poti rezolva problema si poti relationa pentru a depasi negativismul.

Include in acest proces angajatii care se afla cel mai aproape de sursa negativismului. Identifica toate cauzele posibile. Nu este suficient sa spui “in companie nu avem prea mult entuziasm.” Trebuie sa identifici exact ce cauzeaza lipsa de entuziasm pentru a avea o sansa sa imbunatatesti situatia. Implica cat de multe persoane posibil in dezvoltarea si mai ales in implementarea planului. Implementeaza rapid solutiile alese. Apoi, verifica periodic daca planul functioneaza. In fiecare etapa a procesului, comunica cat mai multe informatii despre negativism si solutiile gasite.

Negativismul apare insa adesea atunci cand angajatii sunt afectati de decizii si probleme pe care nu le controleaza. De exemplu: restructurarea companiei, insuficienta de personal, care necesita ca angajatii sa lucreze peste program, reduceri de buget, decizii ale managementului superior cu impact asupra membrilor echipei.
Iata cateva idei pe care le poti aplica in aceste situatii:

– identifica toate aspectele asupra carora poti avea o influenta. Uneori, sunt luate decizii si nimeni nu intelege sau nu vede rezultatul acestora. Cateodata poti influenta o problema sau o decizie doar daca comunici deschis.
– asculta, asculta, asculta.
– nu permite informatiilor false si negative sa se raspandeasca nestingherite. Ataca-le si cere dovezi.
– pune intrebari deschise pentru a determina cauza si scopul sentimentelo sau reactiilor negative.
– accepta faptul ca, uneori, negativismul poate avea efecte pozitive.

Orice interventie poate fi utila. Singurul lucru care trebuie evitat este ignorarea acestui fenomen, intrucat efectele sale pe termen scurt si lung pot costa bani, timp si resurse pretioase.