Management sanatos in organizatii sanatoase

Management sanatos in organizatii sanatoase

Traim vremuri in care sanatatea a devenit o valoare importanta: mancam sanatos, traim sanatos sau cel putin ne-am dori sa facem asa. Totusi, pare ca ne este foarte greu sa extindem aceste principii spre tipul de management pe care il adoptam. Gandim strategic, planificam, ne erijam in lideri, dar actionam cu adevarat sanatos?

In primul rand ce este sanatos pentru o organizatie? Este clar ca semnele de sanatate stau in profitabilitatea sa, in stabilitatea economica pe termen mediu si lung, in capacitatea de a trece peste potentiale crize sau probleme ale pietei. Tot sanatos inseamna o imagine buna in piata, inclusiv in cea a muncii. Sanatos inseamna responsabil, atat in ceea ce priveste mediul inconjurator cat si societatea, comunitatea in care compania activeaza. Din punctul de vedere al managementului resurselor umane, sanatos se traduce prin performante crescute, realizate de angajati valorosi si motivati , cu costuri optime.

Transpus in practici, managementul sanatos al resurselor umane incurajeaza urmatoarele aspecte:

  • Spatiu si timp de lucru adecvat. Putini manageri inteleg importanta mediului fizic de lucru si a incarcarii optime cu sarcini. Lipsa de lumina sau lumina prea puternica, tavanele prea coborate, distanta dintre birouri prea mica, pot influenta negativ si induce stres. La fel volumele prea mare si, deloc paradoxal, cele prea mici de munca.
  • Structura optima de angajati. Ierarhiile prea stufoase, ponderea prea mare a personalului neproductiv, genereaza intotdeauna reactii adverse la nivel organizational, ducand la boala.
  • Nivel de autoritate cunoscut si acceptat. Pana unde este treaba mea? Cui ii raportez daca am o problema? La cine merg daca superiorul direct nu vrea/ nu poate sa ma ajute? sunt intrebari care trebuie sa-si gaseasca intotdeauna raspunsul.
  • Un climat propice dezvoltarii profesionale, in care indicii de performanta sa fie corect si clar stabiliti si in care programele de dezvoltare sa aiba eficienta cuvenita. O mare hiba a managemetului resurselor umane este discriminarea pozitiva a angajatilor neperformanti, care sunt tolerati, uneori chiar promovati, datorita neimplicarii manageriale sau a existentei unor indici incerti de performanta.
  • Respectarea legislatiei in vigoare. Nu-I poti cere unui angajat sa respecte o norma organizationala, atat timp cat compania le incalca pe cele sociale sau legale.
  • Respectarea promisiunilor facute, datorita aceluiasi mecanism mai sus enuntat.
  • Un sistem de comunicare transparent, atat pe orizontala cat si pe vericala, atat ascendent cat si descendent. Companiile par a nu constientiza faptul ca semnalele de alarma sunt trase de multe ori de jos in sus, intrucat cei care sunt pe front simt mai bine efectele strategiilor de lupta decat cei care doar le traseaza. De aceea, riscuri usor de minimizat surprind companiile, afectandu-le major.

Lista poate continua. Important este sa constientizam faptul ca orice practica nesanatoasa poate influenta iremediabil si pe termen lung stabilitatea organizationala. Si ca nu conteaza doar managementul strategic ci si cel cu adevarat sanatos.