Evaluarea performantelor – ce stiu, ce pot, ce fac si ce vor angajatii mei?

Evaluarea performantelor – ce stiu, ce pot, ce fac si ce vor angajatii mei?

Evaluarea performantelor reprezinta un demers important in managementul resurselor umane si cu siguranta conceptul cel mai usor de cuantificat si monetizat.

Ce inseamna „performanta”?

In general performanta este privit ca un rezultat favorabil. Evaluarea performantelor insa nu are in vedere doar rezultatele profesionale ale angajatilor ci intreg complexul de calitati interpersonale si profesionale, de comportamente, abilitati, cunostinte care imping angajatul spre a performa sau spre a esua intr-un anumit job.

Este foarte important de retinut ca performanta angajatilor vizeaza calitatile sau defectele sale in raport cu jobul pe care il ocupa intr-o anumita organizatie. Doar cunoasterea exacta a responsabilitatilor si al specificului companiei respective (cultura organizationala, statut economic) pot genera rezultate relevante in cadrul proceselor de evaluare.

Ce evaluam asadar?

Procesul de evaluare poate sta sub semnul a patru intrebari esentiale:

  1. Ce stiu angajatii mei pentru a-si face bine treaba? (intrebare ale carei raspunsuri releva nivelul cunostintelor profesionale)
  2. Ce pot angajatii mei la locul de munca? (intrebare ale carei raspunsuri exprima nivelul energetic al angajatilor, motivatia, comportamentele specifice)
  3. Ce fac angajatii mei? (intrebare ale carei raspunsuri exprima nivelul de indeplinire a sarcinilor curente)
  4. Ce vor angajatii mei la locul de munca? (intrebare ale carei raspunsuri atesta nivelul de conformare la norme, motivatia, adeziunea fata de companie).

 

Beneficiile proceselor de evaluare

Practica atesta ca organizatiile in care evaluarea performantelor reprezinta un demers constant, sunt mai deschise la nou, au angajati mai motivati si comunica mult mai eficient.

Din perspectiva angajatilor, beneficiile concrete sunt:

– Evaluarea le permite acestora sa identifice domeniile în care au deficiente pe care trebuie sa le remedieze;

– Ajuta la crearea unei constiinte de sine optime, prin compararea autoevaluarilor cu evaluarile facute de catre cei din jur.

Din perspectiva angajatorilor, apare o noua serie de beneficii:

– Evaluarea stabileste standardele de atins in cadrul companiei si genereaza atingerea lor;

– Poate sta la baza unui management eficient al recompenselor, stabilind posibilitatea ierarhizarii pachetelor salariale si de beneficii;

– Are rol de autoreglaj al activitatilor de recrutare si selectie si al celor de dezvoltare profesionala, evaluand calitatea resurselor umane angajate sau a programelor de instruire rulate in cadrul companiei.

Ce stiu, ce fac, ce pot si ce vreau angajatii din compania/ departamentul pe care il conduci? Raspunsul la aceste intrebari trebui aflat cel putin bianual!