De ce lipseste feedback-ul post-interviu?

De ce lipseste feedback-ul post-interviu?

O poveste veche de cand HR-ul: candidatii sunt frustrati, suparati, nervosi, isterici chiar pentru ca dupa ce participa la interviu recrutorii uita sa-i mai contacteze pentru a le spune rezultatul final.

Chiar zilele trecute citeam via LinkedIn inca un post suparato-moralizatoro-istericalizat in care un domn ii blagoslovea pe confratii mei in ale profesiei pe aceasta tema. Si mi se pare straniu ca toti asteapta schimbarea la ceilalti, dar sunt incapabili sa gaseasca ei insisi o abordare diferita de a majoritatii.

De ce nu mai suna recrutorii? Exista o multitudine de cauze:

– Cei care fac recrutarea si selectia sunt suprasolicitati. Aici exista multe alte sub-motive: sunt asa pentru ca nu au experienta sa planifice eficient activitatile, pentru ca au bugete reduse si nu pot externaliza atunci cand apare un numar de proiecte greu de gestionat intern, pentru ca departamentul are prea putini angajati, pentru ca fluctuatia de personal este prea mare si golurile din ce in ce mai greu de acoperit. Inutil de precizat ca si acestea, la randul lor, au alte si numeroase motive.

– Este o componenta de cultura organizationala, lipsa de feedback aratand ca angajatii sunt de fapt niste consumabile pentru respectiva firma, si cand nu (mai) este nevoie de ei le arunca CV-urile la cosul de gunoi fara alte complicatii.

– Cei care fac recrutarea si selectia nu au curajul de a-si asuma feedback-ul pe care il ofera. Eu am dat intotdeauna de veste post-interviu celor pe care i-am cunoscut si nu de putine ori am primit intrebari suplimentare, critici si chiar jicniri. E nevoie de o anumita tarie de caracter si o anumita intelepciune sa stii ce si cui raspunzi sau cand si cum sa ignori.

– Si unul dintre cele mai importante si ignorate motive: recrutorul asteapta sa vada adevarata motivatie a candidatului. Cu alte cuvinte, asteapta sa i se solicite feedback-ul. Si asteapta mult si bine, credeti-ma pe cuvant! Prea putini candidati au curajul sa dea un telefon sau un email prin care sa solicite lamuriri. Si prea multi devin virulenti pe forumuri/ bloguri/ social media pe tema asta.

O precizare importanta: in proiectele de recrutare cu volum mare de candidati exista nesansa de a rata feedback-ul pentru 1-2% dintre candidati.  Se intampla ca emailul din CV sa fie gresit trecut sau ca CV in sine sa se rataceasca in alt folder. Erori tehnice si umane apar intotdeauna, este important ca numarul lor sa fie cat mai mic si aici e treaba companiilor sa investeasca in aplicatii specializate, sa-si invete si urmareasca angajatii din acest punct de vedere.

Ce pot face candidatii?

– Sa urmareasca activ derularea proiectelor in care au fost implicati si sa solicite feedback in situatia in care intarzie sa apara. Politicos, civilizat si cu cat mai multe date de identificare (nume si prenume, post pentru care candideaza, data aproximativa a interviului, numele si prenumele intervievatorului, locul in care a avut loc interviul).

– Cand merg la interviu, in locul celebrei incantatii „sa ma sunati oricare ar fi raspunsul” sa se pregateasca pentru punctul de mai sus. Adica sa retina detalii despre job, intervievator, locul interviului, data aproximativa in care ar trebui sa primeasca vesti.

Bafta multa!