Responsabilitate si publicitate

Responsabilitate si publicitate

In week-end am citit o veste extrem de proasta: o serie de jucarii Thomas & Friends au fost scoase de la vanzare datorita nivelului ridicat de plumb gasit in vopsea. Dupa ce am verificat in colectia din dotare si nu am gasit nici un exemplar suspect, am realizat cat de eficient a fost facut public incidentul: am gasit cu usurinta lista jucariilor care vor fi retrase, cu poze cu tot, basca lista altor jucarii care au avut aceeasi soarta si vazut in general o serie de detalii la care nu ma asteptam sa am acces. Tonul comunicatului a fost sec si profesionist, cauza a fost enuntata succint, vina fiind a unuia din partenerii chinezi fabricanti ai respectivului lot. Nu am sa intru in analize despre costurile reduse de productie de aceasta data.

Insa am comparat situatia cu recentele intamplari de pe la noi. De exemplu, celebrul caz al conservelor de ton suspecte ca ar contine toxina botulinica (cea din conserve nu va scapa de riduri!). Nimeni nu stie cum arata, la TV apareau blurate, in ziare vedeam poze artistice cu alte tipuri de conserve, determinand in mod cert in mintea consumatorului ideea ca mai bine renunta la tonul din alimentatie decat sa riste. Cui i-a facut bine aceasta secretomanie? Cu siguranta nimanui.

Scandalul prosoapelor – un lot imens de prosoape colorate din China contine aceeasi vopsea toxica pe baza de plumb. Intrucat plumbul nu provoaca decat grave maladii neurologice, intregul scandal a fost cu usurinta dat uitarii.

Scandalul algocalminului – retras din toate tarile civilizate pe motiv ca ar fi foarte periculos. In Romania se vinde fara reteta, fiind cu siguranta cel mai „consumat” analgezic si mai ales antipiretic pentru copii. Toti pedriatrii il recomanda cu sarg desi sunt foarte porniti de exemplu pe premergatoare. Premergatoarele inca se comercializeaza in Europa… Oricum producatorii de medicamente tac malc. Prospectul este acelasi: precautii putine, contraindicatii asisderea.

Doi copii au murit din cauza jucariilor, intrucat au aspirat piese componente ale acestora. Jucariile erau de provenienta asiatica, precum majoritatea produselor enuntate pe aici.

Isi asuma cineva greselile facute pe barba consumatorului? Isi asuma cineva geselile facute vis-a-vis de angajati? Ati vazut pana acum transparenta in a comunica situatii autohtone problematice? Nu, intrucat transparenta nu face casa buna cu afacerile. La noi functia de PR are o functie preponderenta: aceea de a ascunde cat mai adanc si pe cat posibil definitiv inerente greseli. Iar retragerea unor produse considerate periculoase reprezinta responsabilitatea autoritatilor si nu a companiilor in cauza.

Producatorii de mezeluri isi fac publicitate cu sloganuri care contin neaparat „natural” sau „sanatos”. La iaurt vedem vaci fericite pe pajisti insorite ca si cum noi nu stim aritmetica si nu ne dam seama ca sunt prea putine vaci in Romania pentru a genera imensa productie de lactate generata de zeci de firme. Multe din produsele consumate sub deviza „ECO” sunt de fapt bombe ecologice.

II inteleg pe importatorii no name de produse din China care adopta tactica strutului asortata cu cea Pacala: capul la nisip si promovare mincinoasa a produselor. In general aceste firme sunt atat de fantomatice, iar profitul lor meschin este atat de confortabil, incat nu merita sa si-l pericliteze. Dar marile coproratii? De ce nu-si asuma produsele lor asa cum sunt si ne intoxica atat la propriu cat si la figurat prin reclame mincinoase? Cred ca stiu raspunsul: pentru ca meritam! Pentru ca legile noastre sunt permisibile si pentru ca noi ca si consumatori suntem extrem de needucati si nepretentiosi.

Singura campanie autohtona de genul celei enuntate mai sus de care stiu, a fost realizata de Dacia, care a rechemat in service Loganul proaspat lansat pe atunci. In rest nimeni nu stie cate din lucrurile care ne inconjoara si pe care le consumam ne pun sanatatea in pericol. Cei de la RC2 Corporation au realizat ca demersul lor le va scadea considerabil profitul in perioada urmatoare, dar vor ramane in piata. Un singur copil care ar suferi probleme din cauza respectivelor jucarii insa ar insemna falimentul. Nu si daca acel copil ar fi roman…