Subdimensionarea

Subdimensionarea

La scoala de resurse umane esti invatat ca atunci cand un om demisioneaza nu paraseste organizatia ci seful direct. Evident ca afirmatia suporta nuante. Insa de la o vreme, de cand cautam consultanti care sa vina din zona de business (logistica, retail, financiar-contabili) observ ca buba este alta si o au multe companii mari non – IT: subdimensionarea echipei.

Daca in IT subdimensionarea se datoreaza crizei de oameni, deci dificultatilor in recrutare, in alte industrii se datoreaza in principal dorintei de a optimiza costurile. Este nevoie de o echipa de 12 persoane, noi angajam 6, ii dam sefului un salariu suficient de mare si am rezolvat ecuatia. Tot in zona de „optimizare” a costurilor se incadreaza si lipsa de investitii in mediul de lucru. De la criza hartiei igienice, la cea unor dotari elementare, toate acestea sunt invocate de cei care parasesc organizatiile in cauza.

E drept ca top managementul ia aceste decizii. Pentru mine, consultant HR, corectitudinea lor e indoielnica. In spatele unor costuri aparent optime (ca asa dau pe hartie sau in Excel – ERP-ul e lucru rar…) stau de fapt costuri imense. Fluctuatia de personal, care creste izbitor atunci cand echipele sunt subdimensionate, costa cel mai mult. O fluctuatie mult peste limita acceptabila genereaza pe langa probleme organizationale si mari dificultati in recrutare. Costuri nepretuite asadar, dupa cum spune reclama. Iata cum un profit mare in primii ani, obtinut cu sacrificii in zona de HR, poate aduce cu sine o scadere dramatica a eficientei financiare in urmatorii, fara niste cauze evidente. Se intampla… Oare de ce?

As numi acest stil de management „de tip Caritas”. Dai boom-ul si apoi se duce incet, incet de rapa pravalia. Si cauti vinovatii, ii gasesti, zici ca ai rezolvat-o, dar de fapt nu.

Pare bla bla, dar investitiile in zona de HR, ma refer la altele decat in recrutare, se intorc incet si sigur. O organizatie stabila este una profitabila pe termen lung. Stabilitatea se castiga in timp si cu efort sustinut. Ai zice ca nu conteaza un amanunt minor precum hartia igienica. Conteaza enorm. Va veni vremea cand lozinca manageriala „daca tu nu esti bun, am 100 care asteapta la usa” va deveni istorie. Din simplul motiv ca industria se dezvolta intr-un ritm mai alert decat populatia globului. Sa te tii atunci investitii in rebranding si solutii abrazive pentru curatarea brandului de angajator.

Asadar atunci cand cautati optimizarea costurilor, incercati sa o faceti impreuna cu cei de la nivelele de executie. Veti constata ca ati subdimensionat echipele, dar ati supradimensionat aprovizionarea. Sau ca ati taiat hartia igienica de pe lista, dar faceti exces de ambalaje. Cam groase pentru a fi folosite altfel…

Dimensionati optim echipele! Daca nu faceti fata cu recrutarea, ne oferim sa va ajutam. Prezentand marturia unui membru al echipei care invoca exces de sarcini, obtineti un fee ca pentru prieteni (prietenii stiu de ce!).