Copiii vand bine

Copiii vand bine

Reincepe saga „Cleopatra” (Stratan): desi anul trecut tatal ei a retras-o din muzica cu surle si trambite, acum ea (sau tatal?) lanseaza un nou videoclip. Se pare ca varsta legala inseamna pentru unii peste 4 ani; ma intreb daca nu cumva i-au luat si masina anul acesta.

Iata asadar ca intra din nou in scena copilul atat de celebru in lumea intreaga conform comunicatelor date de casa de discuri, incat in toate videoclipurile si in toate iesirile mediatice apare cu celebra valiza rosie asortata la bulinele rochiei (este o gaselnita pe care casele de discuri o impun in general grupurilor de baieti sau fete proaspat intrate in piata muzicala si care nu au nimic pregnant pentru memoria colectiva).

In ciuda marketingului din jurul ei si a publicitatii agresive, refuz sa consider aceasta fetita dragalasa un geniu. Nu are o voce spectaculoasa, nu isi compune singura melodiile asa cum facea Mozart la varsta ei, are in schimb un tata cu talent in a produce pe banda rulanta melodii comerciale si cu simt al afacerilor in ale muzicii. Incercati sa vizionati o serbare de gradinita si veti vedea zeci de copiii similari: talentati si frumosi, dar cu parinti dezintresati de cariera lor muzicala timpurie.

Tatal ei este insa genial, la fel si Dan Popi seful casei de discuri care a produs primul album. Tatal a venit cu muzica si versurile, Popi cu masinaria foarte functionala numita promovare. Sincer, locul Cleopatrei in ecuatie putea fi luat de orice fetita dragalasa cu putina voce si cu un aer vag trist. Gresesc, trebuie totusi sa aiba o legatura de rudenie cu celebrul artist.

Ei si altii ca ei au deschis, cu sau fara voie, apetitul romanilor pentru „copiii minune” generand ideea de import a unor formaturi idioate de televiziune gen „Vreau sa fiu mare vedeta” sau  „Baby variete”. Aceeasi reteta stratanica: din durere (proprie sau a parintilor) se naste marele talent si marea arta. Exista si emisiuni gen „Imprevizibilii”, o continuare fireasca a emisiunii aceleia cu Iantu, in care copiii sunt tinta unor glume proaste la care noi adultii ar trebui sa radem.

Iata asadar ca pe capul copiilor se pot scoate bani frumosi. Legal, nu ai voie sa-i angajezi. Nici sa-i filmezi: faptul ca vedem copii-vedeta la TV fara patratele pe fata se datoreaza acceptului parintilor. Cu toate acestea este si legal si firesc sa faci bani folosindu-te de ei.

Stiu ca talentul se cultiva de la varste fragede. Dar a cultiva nu inseamna neaparat expunere mediatica – inseamna studiu muzical si inseamna crearea unei culturi muzicale. A canta melodii cu iz comercial si cu text – talc neinteligibile pentru copii, nu inseamna studiu si cu atat mai putin cultura muzicala.

Il stiti pe Bubu, cel care rupe tobele batand la ele? El este un copil minune: are in mod cert un talent iesit din comun, cultivat cum se cuvine, canta, compune (sper ca el) si este constient de tot ceea ce inseamna fenomen muzical. La categoria emisiune pentru copii care merita vizionata, „Numai cu acordul minorilor” de pe TVR 1 ne prezinta talent fara doza de telenovela aferenta.

Va amintiti de replica lui Gheorghe Dinica (Pepe) din Filantropica? „Ti-e mila? Ti-am luat banii!” Suna cinic, dar in ziua de astazi copiii care nu au povestea evocata de Pepe in filmul amintit, degeaba au talent. Cei care au insa o poveste iscusita, genereaza conturi babane si fenomene muzicale.