Citatul zilei – Puterea infatisarii

Citatul zilei – Puterea infatisarii

„În mod implacabil si doar aparent nedrept, prima impresie, la prima intalnire, este si cea decisiva si durabila pentru majoritatea sfidatoare a contactelor interumane. Identitatea vizuala imediata, adica imbracamintea, accesoriile si limbajul trupului sunt principalul suport de imagine sursa pentru prima impresie. Ca si in dragostea la prima vedere, look –ul unei persoane este principalul generator de credibilitate si atractie la prima intalnire de afaceri.

Suspiciunea si respingerea se insinueaza, desigur, tot la prima vedere. In afaceri, doar orbii si cei care ignora voit faptul ca imbracamintea si accesoriile vestimentare transmit puternice mesaje sociale se mai pot indoi de faptul ca „haina face pe om”. La o extrema, hainele luxoase si perfect croite sugereaza bunastarea, siguranta, puterea si profesionalismul. La cealalta extrema, hainele sordide sugereaza umilinta si saracia. In plus, îmbracamintea excesiv uzata mai sugereaza si neglijenta sau dispretul pentru colectivitate si pentru aparente. Astfel, la prima impresie, tinuta ca atare poate conduce spontan la riscul identificarii unei persoane ca lipsite de profesionalism sau apartinand claselor inferioare.

In cifre si proportii, tinuta vestimentara si limbajul trupului – inaltimea, greutatea, îmbracamintea, coafura, culorile, accesoriile, machiajul si bijuteriile la femei, ca si ceasurile, stilourile si gentile, pentru barbati – conteaza în proportie de 55% la formarea primei impresii. Ele pot transmite instantaneu o imagine de seriozitate, incredere si respect pentru clienti si parteneri, in intalnirile de afaceri. Desigur, la fel de usor, pot transmite exact contrariul.”

Nu stiu din ce carte este (am gasit documentul intamplator pe Scribd), dar stiu ca citatul cu pricina se gaseste la Capitolul 5 „Limbajul vestimentatiei in afaceri”. Mie mi-a adus aminte de cursul de Sociologie in care ni s-a vorbit despre indicii de statut, dar si de celebrii specialisti in inselatorii financiare care au abuzat la maximum de puterea infatisarii si a semnalelor pe care aceasta le poate transmite.

Intre cele doua pareri opuse, autohtonul „Nu haina face pe om” si importatul „Haina face pe om”, as merge pe calea de mijloc: „Si haina face pe om!” Caci, pana la urma, meseria mea este sa vad dincolo de ambalaj 🙂