De sarbatori, pentru angajatii vostri

De sarbatori, pentru angajatii vostri

Image009Sfarsitul acestui an se anunta mai furtunos si mai trist decat cel al anului trecut. Daca in 2008 ne agasa debutul crizei, in 2009 ne-a obosit criza insasi in toate aspectele ei: economice, politice, sociale si implicit personale.

 Companiile anunta ca nu au mari bugete pentru a-si recompensa angajatii de sarbatori. Pe de alta parte, echipele deja decimate de disponibilizari si deprimate de contextul general au mare nevoie de un imbold pozitiv in preajma sarbatorilor de iarna.

Ce puteti face in acest context, in care banii lipsesc dar nevoile se acutizeaza?

In primul rand este importanta preocuparea pentru motivarea angajatilor. Daca exista dorinta de a face, se va gasi si modalitatea de a actiona.

In al doilea rand, mai mult decat oricand este nevoie de o abordare care sa multumeasca pe toata lumea. Este clar ca dupa un an intreg in care echipele s-au reorganizat, au disparut multi angajati si nu au (prea) aparut altii, cei ramasi pe pozitii sunt cei de care trebuie sa primeasca toata atentia cuvenita. De aceea nu este vremea recompenselor nisate (doar pentru familisti, doar pentru manageri, doar pentru cei din anumite proiecte, etc).

Si nu in ultimul rand, este nevoie de abordari de tip „calul lui Fat-Frumos” (cel care cu o tava de jaratic se transforma dintr-o martoaga in dihai armasarul), adica cu bugete mici sa obtineti efecte mari.

Concret, ce putem face?

1. Multumiti-le angajatilor! Aveti motive, credeti-ma pe cuvant! Nu le reprosati nimicuri! Desi este un moment al bilantului, nu trebuie sa fie unul al descatusarii energiilor negative. Puteti aduce in discutii esecuri sau greseli, dar fara a le imputa cuiva anume sau a cauta tap ispasitor!

Cum multumiti? Un mail trimis tuturor, o ceasca de vin fiert si o discutie intr-o vineri seara dupa program, o sedinta mai putin formala, o felicitare, gasiti voi metoda cea mai potrivita!

2. Organizatiile tinere si petrecarete pot organiza clasica petrecere de Craciun. Jocul acela, in care angajatii vin cu cate un cadou simbolic, este amuzant si creeaza o atmosfera specifica sarbatorilor cu pricina. Plus ca unele cadouri raman ca amintiri frumoase (eu pastrez si acum maruntul intr-o superba cutie de lemn primita cu multi ani in urma la o astfel de intrunire).

Nu risipiti banii inutil (credeti-ma ca icrele negre nu prea plac…), nu incercati sa creeati o alta atmosfera decat este in realitate! Angajatii isi cunosc bine locul de munca, problemele si greutatile aferente, asa ca sunt greu de pacalit!

2. Angajatii organizatiilor mature si mai putin petrecarete (am vrut sa spun ciufute, dar ma abtin), pot primi zile libere in plus pentru a si le petrece cu familia sau pentru a se relaxa. (Se face astfel economie la curent, gaze, apa :))

3. Intotdeauna exista oameni mai sarmani si oropsiti decat noi, asa cum vor exista si fericiti ai sortii. Incercati sa va implicati angajatii in programe de voluntariat si ajutor al celor bolnavi, batrani, saraci, singuri. Stiu ca pare cinic, dar uneori doar prin comparatie putem percepe corect greutatile proprii.

4. Indiferent de cultura organizationala, incercati sa-i determinati pe angajati sa se simta mandri si impliniti pentru ca lucreaza pentru respectiva firma. Fiti sinceri, veridici, deschisi, pozitivi, implicati-i in decizii, aratati-le ca va pasa si ca doar impreuna puteti reusi. Pare un sfat abstract, dar il puteti concretiza singuri!

La final, o recomandare pentru angajati: oricare ar fi metoda de rasplata aleasa de angajatori, ar fi bine sa o apreciati. In toti anii precedenti am auzit nemultumiri legate de bonusarea de sfarsit de an (doar un cozonac? ala de ce are mai mult? eu merit inzecit!). Romanul are o zicala tare inteleapta: „Nemultumitului i se ia darul!” Si ni s-a cam luat, asa-i?