De-ale managementului autohton

De-ale managementului autohton

Pentru ca se tot vorbeste despre cum si cate va schimba noul Cod al Muncii, eu simt nevoia sa spun ce nu va schimba el. Iata doua erori ale angajatorilor de care nu vom scapa, oricat de mult am modifica legislatia:

1. Lipsa de transparenta: in comunicare, in ceea ce urmeaza sa se intample, in ceea ce ii asteapta pe angajati. Exista o cutuma manageriala nescrisa, care se tot transmite in mod nefericit din generatie in generatie si care spune ca angajatii nu trebuie sa aiba acces la date considerate „sensibile”. De exemplu, datele financiare sunt considerate a fi cele mai sensibile, de aici o intreaga paranoia cu privire la acestea. Dar nu doar acestea. Pe fisele de post inca mai scrie „Confidential”, desi nu vad de ce nu ar interesa pe toata lumea cum este impartita munca intr-o companie.

Corporatiile au invatat deja inutilitatea acestei atitudini. Cu cat te feresti mai mult, cu atat angajatii se vor agita mai mult sa afle si sa impartaseasca datele sensibile. Cu cat te porti mai natural, cu atat vor avea senzatia ca nu-i mare lucru ce au aflat. In plus, listarea la bursa sau necesitatea atragerii unor investitori, le-a determinat sa renunte la opacitatea fata de angajati, intrucat era absurd sa o combine cu o transparenta fata de exterior.

Companiile romanesti inca spun mai degraba presei detalii despre cifra de afaceri, decat sa trimita angajatilor un buletin trimestrial sau anual cu rezultatele financiare. Comparatia o puteti face singuri.

2. Incapacitatea de a responsabiliza. In companiile romanesti responsabilitatea este atat de disipata, incat se pierde cu usurinta. Motivele: incapacitatea de a crea un sistem coerent in care arhitectura fiecarui job in parte sa creeze un intreg, incapacitatea normarii si sistematizarii joburilor astfel incat sa poata fi usor de stabilit ce inseamna competenta, obiectiv indeplinit sau indicator ce si-a atins un optimum.

De aici falsa idee ca romanul nu are cultul muncii. De fapt romanul munceste foarte bine in companiile care stiu sa-l responsabilizeze. In Romania, romanii produc masini, medicamente, haine si se descurca binisor, conform analizelor. Doar ca acele companii producatoare stiu sa procedurizeze si sistematizeze activitatea, astfel incat fiecare angajat sa-si faca treaba asa cum trebuie.

Legislatia nu poate inlocui asadar viziunea, strategia, inteligenta in afaceri. O poate ajuta eventual, dar nu inlocui.