Ce reproseaza angajatii departamentelor HR?

Ce reproseaza angajatii departamentelor HR?

Este de notorietate faptul ca departamentele de HR nu sunt chiar in topul preferintelor angajatilor. Iata cele mai frecvente reprosuri aduse acestora:

1. Lipsa de feedback in procesul de recrutare si selectie. Dupa cum spuneam e relativa aceasta perceptie.

2. Tergiversarea redactarii diverselor acte/ adeverinte legate de salarizare, angajare sau a altor documente necesare (recomandari, de exemplu). Birocratia a fost inventata cu mult timp inaintea aparitiei departamentelor HR la noi, asa ca acestea nu fac decat sa se muleze pe un sistem preexistent.

3. Lipsa de implicare in managementul conflictelor. Aici un specialist HR nu poate decat sa ofere suport celor care au autoritate reala asupra combatantilor. Totusi apelul la diverse instante de mediere ar putea intra in sarcina sa.

4. Lipsa de implicare in procesul de motivare a angajatilor. Si aici rolul HR-ului ar fi unul de suport. Cu toate acestea, prea putini profesionisti HR cunosc organizatiile si oamenii lor in asa fel incat sa vina cu solutii eficiente.

5. Lipsa de obiectivitate si echilibru in managementul relatiei dintre angajati si angajator. Cu alte cuvinte li se reproseaza disponibilitatea  minima spre comunicarea cu angajatii, concomitent cu deschiderea maxima catre mesajele managementului de top. Vox populi…

6. Lipsa de transparenta in activitatile specifice pe care le presteaza. Ce-i drept nici nu se preocupa nimeni sa inteleaga fenomenul, asa ca lipsa de transparenta este si ea relativa.

7. Limbajul de lemn. Aici da! Exista un limbaj de lemn, avand o esenta mai tare decat cel al politicienilor romani. DEX-ul e mic copil fata de cum ar arata un dictionar al cuvintelor si frazelor tipice existente in HR. Romgleza este de asemenea la mare cinste, desi limba noastra poate traduce binisor anumite concepte.

8. Inertia, lipsa de viziune colaborata (sau aflata in relatie de tip cauza-efect) cu punctul de mai jos.

9. Insuficienta cunostere a industriei/ afacerii/ nisei in care activeaza. Se intampla asa pentru ca marea majoritate a profesionistilor HR sunt absolventi de studii sociale sau psihologice, avand cunostinte minime (sau nule) de management, economie, finante si multe altele.

O constatare, nu neaparat obiectiva: departamentele de HR motivate, atat financiar cat si din punctul de vedere al statutului care li se acorda in organizatie, nu prea primesc astfel de reprosuri. As spune ca departamentul HR este oglinda cea mai clara a disfunctionalitatilor organizationale si a lipsei de leadership.

Atat lista, cat si justificarile raman deschise.