Cat de umane si cat de resurse sunt resursele umane?

Cat de umane si cat de resurse sunt resursele umane?

O intrebare dificila, cam abramburita, dar relevanta: cat de umane si cat de resurse sunt resursele umane?

Cazul 1: Oamenii

Rareori angajatii realizeaza ca sunt niste resurse pretioase, dar resurse. Ca ei costa si inca mult (nu numai salariul net lunar!), asadar trebuie sa si faca ceva pentru a amortiza respectivele costuri, ba mai mult, sa faca profit. Inca de la angajare vi se testeaza (sper) atitudinea pozitiva, capacitatea de a respecta regulile jocului, modul in care comunicati sau va integrati in echipa. Pare ciudat, dar fara aceste calitati nu convingeti pe nimeni ca ati putea genera profit, indiferent de competentele pur academice sau profesionale. V-ati intrebat asadar vreodata cat ati produs pentru o companie? Sau care anume din realizarile voastre au avut o pondere in performantele acesteia? Sunt convinsa ca unii dintre voi da. Unii doar.

Cazul 2: Companiile

Resursele umane sunt acelea care te ajuta in indeplinirea obiectivelor unei afaceri. Bullshit? Nope. Resursele umane lustruiesc or ba numele companiei, resursele umane sunt cele care pot sau nu satisface cerintele clientilor, resursele umane le misca pe cele tehnice, resursele umane inseamna inima afacerii tale prin simplul fapt ca ele controleaza rezultatele. Dar acest tip de resurse este cel mai greu de managerizat, pentru ca prezinta (sper) nu numai viata profesionala ci si una extra. Resursele umane au sotii, au copii, au chirie si rate de platit, au asteptari, au sau nu o motivatie pozitiva, au sau nu chef, sunt sau nu sanatoase si lista poate continua. De multe ori strategiile de resurse umane, acolo unde sunt, frizeaza absurdul. La un calcul simplu, adunand chiria medie, intretinerea si ceva mancare ar rezulta un salariu numai bun de un middle manager. Daca adaugi o rata la masina si o vacanta de vis, deja ajungi cu brio la top managementul unei firme medii. Sa mai zic ca cea mai buna pilula de contraceptie a devenit biroul? Stai cat mai mult si te stresezi pe masura, iar curba demografica scade. Iar ca sa mergi la medic trebuie sa astepti pauza intre doua implementari?

Asadar raspunsul la intrebare porneste de la un paradox: oamenii nu inteleg adesea ca sunt resurse, deci trebuie sa genereze profit, iar companiile nu inteleg ca aceste resurse sunt oameni cu nevoi de baza si nevoi rafinate pe care nu le poti ignora.  Asadar, resursele umane sunt foarte putin resurse si foarte putin umane.