Teorie vs practica

Teorie vs practica

Citez dintr-un curs al Universitatii Bucuresti care circula prin zona libera numita internet:

„Cercetarea companiilor puternice care au reuÅŸit acest lucru (nota mea: adica au reusit sa aiba o cultura organizationala puternica) a scos la iveală faptul că noii angajaÅ£i trec prin următoarele ÅŸapte etape ale socializării:

·pasul întâi €“ candidatul la angajare este supus unui proces suficient de riguros încât să îi creeze mai degrabă senzaÅ£ia că nu se doreÅŸte să primească postul. Scopul acestui exerciÅ£iu este ca, în situaÅ£ia în care sistemul lui de valori nu coincide cu cel al companiei, candidatul să se excludă singur;

·pasul al doilea €“ compania îi supune pe noii recruÅ£i la experienÅ£e destinate să le inducă umilinÅ£a ÅŸi să îi facă să îşi pună la îndoială comportamentul, convingerile ÅŸi valorile anterioare. Se încearcă prin aceasta ca recruÅ£ii să devină mai deschiÅŸi la regulile ÅŸi valorile organizaÅ£iei, făcându-i să se simtă mai puÅ£in confortabili în pielea lor;

·pasul al treilea €“ recruÅ£ii sunt trimiÅŸi să lucreze în domenii în care să se asigure întărirea orientării lor către rezolvarea problemelor ÅŸi cimentarea conceptelor învăţate în programul de instruire. Se aÅŸteaptă de la ei să stăpânească unul dintre aspectele esenÅ£iale ale afacerilor companiei, iar promovarea lor este legată de succesul obÅ£inut în demersul lor;

·pasul al patrulea €“ rezultatele sunt evaluate la fiecare pas ÅŸi sunt acordate recompense pe măsura performanÅ£elor obÅ£inute. Sistemele de măsurare a performanÅ£elor sunt bine fundamentate ÅŸi uÅŸor de înÅ£eles, orientându-se spre aspectele afacerii care permit perpetuarea valorilor esenÅ£iale ale companiei ÅŸi succesul său concurenÅ£ial;

·pasul al cincilea €“ compania promovează mereu ideea aderenÅ£ei la valorile sale esenÅ£iale, care subsumează obiective mult mai importante decât presiunea zilnică de €œa face bani€. AderenÅ£a la asemenea valori permite recruÅ£ilor să facă mai uÅŸor sacrificiile care li se cer de-a lungul carierei lor;

·pasul al ÅŸaselea €“ compania face referire la evenimente importante din trecutul său care reafirmă importanÅ£a ÅŸi validitatea culturii companiei;

·pasul al ÅŸaptelea €“ compania furnizează recruÅ£ilor exemple de urmat, care reafirmă importanÅ£a valorilor sale esenÅ£iale.”

Ei si acum scoateti o foaie de hartie si scrieti: care dintre acesti pasi sunt facuti in organizatiile prin care ati lucrat/ inca mai lucrati si care nu?

La capitolul interviuri abuzive cu scop de autoexcludere cred ca multe stau bine. Dar cu valorile cum stau? Cu promovarea lor alta decat vadit declarativa? Sau cu performantele acelea rasplatite? Trecut, exemple, deja devine amuzant.

Cu teoria stam asadar bine. Practica ne omoara!