Inamicul public numarul 1: STRESUL

Inamicul public numarul 1: STRESUL

Am constatat un lucru ingrijorator: daca pana acum oamenii din jur se straduiau sa pastreze o oarecare aparenta de normalitate, in ultima vreme (de cand a inceput nebunia cu criza) au inceput sa se abata de la norma. Vad tot mai des, in situatii sociale si profesionale banale, reactii ciudate, cum ar fi grosolanie crunta, agresivitate, panica nejustificata, letargie asemenea.

Intrucat eu cred ca toti oamenii sunt buni, numai ca ei nu stiu asta, am sa pun aceste reactii pe seama stresului cumplit prin care trecem cu totii. Situatia economica nu a capatat inca tente roz si de aceea atat familiile, cat si relatiile sociale si profesionale se resimt puternic.

N-am sa definesc stresul ca la carte, am sa spun insa care sunt semnele lui, astfel incat sa ne putem diagnostica singuri. Asadar, daca aveti simtome din cele de mai jos, este posibil sa fiti stresati, fie cronic (daca dureaza de mult timp), fie acut (daca este un episod recent):

– stare de agitatie sau dimpotriva letargica;

– oboseala, senzatia ca nu te poti odihni, relaxa;

– iritabilitate, tensiune nervoasa, ticuri;

– probleme cu memoria (lapsus, uitati lucruri importante, pe care in mod uzual nu le pierdeti din vedere);  tendinta de autoizolare.

Fizic, apar semne precum:

– transiratie abundenta;

– senzatia de uscaciune a gurii, senzatie de „nod in gat”, greata;

– migrene, probleme ale tranzitului intestinal;

– dificultati de respiratie (ingreunarea ei);

De fapt, ce mai cautam in semne! Este clar, suntem cu totii stresati. Ce putem face?

1. Sa ne pacalim ca nu suntem stresati! Stiu ca pare ciudat, dar de multe ori atunci cand am putea sa ne relaxam, noi continuam sa ne stresam. De exemplu, atunci cand ne intalnim cu prietenii, incepem discutii interminabile despre cate probleme infioratoare avem, cat de greu ne este si cum n-o sa reusim niciodata sa rezolvam ceva. Daca am discuta despre pasiuni, planuri de vacanta si filme, probabil ca am reusi sa scapam macar pentru scurt timp de stres.

2. Sa lasam factorii stresanti la pastrare pentru un timp. Sa presupunem ca locul de munca este cel mai mare generator de stres. Atunci, la intrarea in bloc, montam o cutie imaginara in care lasam problemele pe perioada in care nu suntem la serviciu. Acasa citim, ascultam muzica, jucam sah, dar nu ne gandim la ceea ce am lasat in cutie!

3. Sa ne intoarcem la momente frumoase! Cand ati fost ultima data intr-o stare de relaxare profunda? In concediu? Sa retraim asadar acele momente…

4. Sa ne controlam! Nu fumati mai mult (eu nu fumez!), intrucat va veti simti si mai rau, nu mancati mult si prost, intrucat chinuind organismul si din interior nu rezolvati nimic. Incercati sa va infranati comportamentele aberante, intrucat sentimentele de vinovatie asociate exacerbeaza stresul. Nu spuneti ca nu puteti, daca nu voi, atunci cine?!

5. Sa pastram in jurul nostru curatenia si ordinea. Influenteaza in bine starea psihica. Aruncati asadar lucrurile inutile, care va umplu casa, biroul, dulapurile. Este eliberator, descatusant!

6. Sa facem sport (nu neaparat sala, putem merge pe jos in parc sau in scurte excursii). Stresul este provocat hormonal, iar sportul echilibreaza secretiile endocrine.

7. Sa ne redescoperim pasiunile. Oamenii stresati nu au niciodata timp suficient. Daca ne facem timp pentru ceea ce ne place cu adevarat, deja nu mai suntem stresati.

8. Sa cautam compania oamenilor pozitivi. Cand suntem stresati nu trebuie sa lasam pe altii sa ne canibalizeze bruma de energie ramasa. Cautati asadar tovarasi de viata echilibrati, tonici, relaxati, care sa va influenteze in bine starea.

9. Va spun: aruncati televizorul! Programele de stiri sunt cumplit de stresante! Viata nu-i chiar asa de urata!

10. Sa incercam sa intelegem ca Pamantul se invarte si fara noi, ca nu suntem zei, ca putem gresi, obosi, ca nu totul poate fi controlat. Este poate cel mai greu lucru, dar este si cel mai eficient comportament in combaterea stresului.

Si la final, ca sa parafrazez o vorba cunoscuta: faceti ce zic eu aici, nu ce fac eu in realitate! 🙂