Spirala invatarii in organizatii

Spirala invatarii in organizatii

Majoritatea managerilor reclama ca sesiunile de instruire au o eficienta scazuta, ca informatiile obtinute astfel sunt retinute pentru un timp scurt si implementate prea putin.

Nici procesele de schimbare din organizatii nu stau mai bine. Multe esueaza lamentabil la scurt timp dupa debut.

Si este normal sa se intample asa, atat timp cat mintea umana este privita ca un vas care poate fi umplut ca de la robinet. Si invatarea ca un proces simplu de tipul: „tu spui, ei baga la cap.”

Atat procesele de instruire cat si cele de schimbare din organizatii se bazeaza adesea pe asimilarea de raspunsuri la situatii profesionale standard in loc sa aiba ca scop modificarea sau transformare intentionata a comportamentului profesional conditionata de experienta traita, dobandita. Cu alte cuvinte informeaza in loc sa creeze experiente de invatare.

In plus ignora insasi specificul invatarii umane. Pentru ca aceasta are forma unei spirale, care se dezvolta progresiv, asadar cunostintele trebuie transmise in mod continuu si reluate pentru a le „fixa”.

Asta inseamna ca nu este suficient sa organizezi o sesiune de instruire. Sau sa comunici angajatilor nevoia de schimbare si noile reguli/ norme. Procesul trebuie sa fie unul perpetuu, in permanenta reluat si dezvoltat, iar feedback-ul privitor la nivelul atins sa fie la randul sau continuu.

Asadar invatarea in organizatii esueaza pentru ca este gandita punctiform si nu in spirala: bugetam un curs de instruire si credem in minuni. Dam o suita de mailuri cu noile reguli si norme, iar angajatii sigur le vor respecta. Gresit. Instruirea trebuie gandita, planificata, urmarita, reluata. Iar procesele de schimbare presupun o comunicare continua cu angajatii, actualizare permanenta a informatiilor, verificarea nivelului lor de interiorizare.

Invatarea umana este un proces complex, care antreneaza multiple procese psihice: motivatie, vointa, gandire, inteligenta, memorie, limbaj, afectivitate. Simple prezentari PowerPoint sau un discurs la o sedinta, nu au cum sa o stimuleze. Este nevoie de strategie, de metode specifice, de feedback permanent si de perseverenta.