De ce organizatiile disfunctionale genereaza multe conflicte?

De ce organizatiile disfunctionale genereaza multe conflicte?

Unul dintre semnele de boala ale organizatiilor este numarul mare al conflictelor dintre angajatii aflati la diverse paliere ierarhice sau functionale. Conflictele nu sunt neaparat un lucru rau, pentru ca pot genera progres, dar certurile permanente, razboaiele virulente, discutiile violente pun in pericol dezvoltarea normala o unei companii.

Organizatiile disfunctionale sunt intens conflictuale din mai multe motive:

1. Lipsa unor proceduri clare si a unor fluxuri de lucru eficiente, ii determina pe angajati sa se ascunda de responsabilitate sau de activitatile profesionale care le displac. Dar cineva trebuie sa si le asume, asa ca cei nevoiti sa o faca devin iritati, nervosi, frustrati. De aici si pana la conflict, pasul este scurt.

Pentru a scadea astfel numarul conflictelor este nevoie de joburi corect dimensionate, cu responsabilitati bine stabilite si clar comunicate.

2. Organizatiile disfunctionale genereaza membrilor sai sentimente de nesiguranta, de teama pentru prezent si viitor. Si cum frica este mama agresivitatii, iata inca un motiv al razboaielor de la locul de munca.

Cele mai multe organizatii traiesc doar in prezent, uitand sa pretuiasca trecutul sau sa previzioneze ceea ce va urma. Pentru a scadea sentimentul de nesiguranta este nevoie de o comunicare deschisa, coerenta si continua cu angajatii, in care atat realizarile cat si neimplinirile sa fie analizate si diagnosticate. De asemenea este important ca trecutul, prezentul si viitorul sa fie timpuri corect trasate in arhiva de documente.

3. Organizatiile disfunctionale nu au criterii clare de evaluare a angajatilor. Pentru ca nu stiu ce se asteapta clar de la ei, acestia incearca sa iasa in evidenta asa cum pot, punand in scena adevarate spectacole de etalare a calitatilor personale si profesionale. Numai ca de multe ori, acestea devin sursa unor orgolii inflamate si automat conflictuale.

Iata de ce este important un management al performantei: creeaza modele de bune practici, arata care sunt erorile care trebuie evitate si care sunt domeniile in care este nevoie de instruire, de perfectionare. 

Este important asadar de urmarit cat de des apar conflictele in organizatii, daca sunt pe verticala (intre nivele ierarhice diferite) sau pe orizontala (intre aceleasi nivele ierarhice), cat sunt de explicite sau mocnite, daca reapar sau se sting definitiv, putand diagnostica si alte aspecte ale managementului resurselor umane.