Consultanta HR cultura organizationala Evaluarea performantelor HR Indicatori de performanta managementul performantei Recrutare si selectie Relatia Angajat - Angajator Resurse umane Strategia HR
Traim vremuri in care sanatatea a devenit o valoare importanta: mancam sanatos, traim sanatos sau cel putin asa ne-am dori.
Pare totusi un concept greu de extrapolat spre tipul de management pe care il adoptam. Gandim strategic, planificam, ne erijam in lideri, dar actionam cu adevarat sanatos?
In primul rand ce inseamna o organizatie sanatoasa?
Este clar ca semnele de sanatate stau in profitabilitatea sa, in stabilitatea economica pe termen mediu si lung, in capacitatea de a trece peste potentiale crize sau probleme economice. Tot sanatos inseamna o imagine buna in piata, inclusiv in cea a muncii. Sanatos inseamna responsabil, atat in ceea ce priveste mediul inconjurator cat si societatea, comunitatea in care compania activeaza. Din punctul de vedere al managementului resurselor umane, sanatos se traduce prin performante crescute, realizate de angajati valorosi si motivati, prin costuri optime.
Transpus in practica, managementul sanatos al resurselor umane incurajeaza urmatoarele aspecte:
– Spatiu si timp de lucru adecvat. Putini manageri inteleg importanta mediului fizic de lucru si a incarcarii optime cu sarcini. Lipsa de lumina sau lumina prea puternica, tavanele prea coborate, distanaa prea mica dintre birouri, pot influenta negativ si induce stres. La fel volumele prea mari si, deloc paradoxal, cele prea mici de munca.
– Structura optima de angajati. Ierarhiile prea stufoase, ponderea prea mare a personalului neproductiv, genereaza intotdeauna reactii adverse la nivel organizational, generand dezechilibre.
– Nivel de autoritate cunoscut si acceptat. Pana unde este treaba mea? Cui îi raportez daca am o problema? La cine merg daca superiorul direct nu vrea/ nu poate sa ma ajute? sunt intrebari care trebuie sa-si gaseasca întotdeauna raspunsul.
– Un climat propice dezvoltarii profesionale, în care indicii de performanta sa fie corect si clar stabilit si in care programele de dezvoltare sa aiba eficienta cuvenita. O mare hiba a managemetului resurselor umane este discriminarea pozitiva a angajatilor neperformanti, care sunt tolerati, uneori chiar promovati, din cauza neimplicarii manageriale sau a existentei unor indici incerti de performanta.
– Respectarea legislatiei în vigoare. Nu-I poti cere unui angajat sa respecte o norma organizationala, atat timp cat compania le incalca pe cele sociale sau legale.
– Respectarea promisiunilor facute, datorita aceluiasi mecanism mai sus enuntat.
– Un sistem de comunicare transparent, atat pe orizontala cat si pe vericala, atat ascendent cat si descendent. Companiile par a nu constientiza faptul ca semnalele de alarma sunt trase de multe ori de jos în sus, intrucat cei care sunt pe front simt mai bine efectele strategiilor de lupta decat cei care doar le traseaza. De aceea, riscuri usor de minimizat surprind companiile, afectandu-le major.
Care ar fi totusi semnele de boala ale unei organizatii?
Am definit doar cateva, cu siguranta sunt si altele:
Numarul mare al orelor suplimentare
In viata oricarei companii exista perioade incarcate, proiecte solicitatente care necesita timp de lucru suplimentar. Cand insa a lucra peste program devine o constanta, inseamna ca sunt necesare investigatii suplimentare. Fie necesarul de resurse umane nu este analizat corespunzator, fie posturile nu sunt definite cum trebuie, fie angajatii sunt presati sa-si asume responsabilitati suplimentare, fie exista probleme de management la nivelul unor echipe.
Numarul mare al conflictelor
Contrar parerilor, o organizatie sanatoasa nu este una in care supararile lipsesc. Intotdeauna vor exista neconcordante de opinii si interese, lipsa de chimie intre colegi sau crize care determina conflicte. Cand acestea sunt insa la nivelul întregii companii si in numar crescut, inseamna ca ceva trebuie schimbat.
Fluctuatie mare de personal
Instinctul de conservare dicteaza oamenilor cand trebuie sa-si caute un alt job si cei intelepti il urmeaza. Cand angajatii migreaza in masa spre alte oportunitati de cariera este un semn clar al unor disfunctionalitati majore ale mediului de lucru.
Incapacitatea de a atrage spre angajare candidati valorosi
De cele mai multe ori aceasta neputina este determinata de migrarea angajatilor, care duc mai departe motivele deciziei lor. Si tot instinctul de conservare le spune celor intelepti si angajabili sa stea deoparte.
Zvonistica este mai credibila decat mesajele comunicate oficial
Legendele fac parte din istoria oricarei organizatii, zvonurile lansate din motive mai mult sau mai putin politice, asemenea. Cand insa ceea ce se comunica pe canalele oficiale este privit cu neincredere, iar noutatile aflate la fumoar fac lucrurile sa se miste este clar ca organizatia se confrunta cu probleme grave de comunicare interna sau de autoritate.
Lista poate asadar continua. Important este sa constientizam faptul ca orice practica nesanatoasa poate influenta iremediabil si pe termen lung stabilitatea organizationala. Si ca nu conteaza doar managementul strategic ci si cel cu adevarat sanatos.
Acest articol a aparut in numarul 169 al Revistei Market Watch.