Employer Branding in industria IT&C

Employer Branding in industria IT&C

Concept aflat la intersectia dintre HR si Marketing, brand-ul de angajator reprezinta o noua provocare pentru industria IT&C.

Simpla traducere in limba romana evidentieaza ca este vorba despre o strategie de creare a unei perceptii privitoare la calitatile unei companii, targetata atat catre angajatii sai cat si catre potentialii sai angajati. Daca in mod uzual companiile sunt preocupate de raspunsul la intrebarea: de ce ar alege un consumator produsul meu, in HR Marketing intrebarea cheie este: de ce ar alege un angajat compania mea si nu alta? Odata capatat, brand-ul de angajator optimizeaza atat procesul de recrutare in sine, dar si motivarea si retentia angajatilor. Un concept derivat este cel de “employer of choice” (EOC sau angajator preferat) pe care americanii definesc il definesc drept „un angajator, in domeniul public, privat sau non-profit, care atrage si retine specialistii pe termen lung, deoarece, acestia aleg in mod deliberat sa ramana in organizatie.” 

Elementele de imagine care influenteaza angajatii si potentialii angajati:

Un studiu american a aratat ca 49% dintre persoanele active in piata muncii iau  decizia de a aplica la o anumita companie bazandu-se pe elemente de imagine. Care sunt insa aceste elemente de imagine care influenteaza angajatii si potentialii angajati?

1.    Cultura organizationala: cuprinde totalul standardelor colective de gandire, atitudini, valori, convingeri, norme si obiceiuri care exista intr-o organizatie. Vorbim despre elemente definitorii privitoare la modul in care este organizata munca, este exercitata si distribuita autoritatea, recompensarea muncii, valorile considerate esentiale,  libertatea acordata angajatilor  pentru a-si spune parerile si asuma riscuri, reguli si asteptari privind tinuta, relatiile informale, importanta acordata procedurilor, rezultatelor individuale sau in echipa. Toate acestea se reunesc intr-un adevarat “folclor” al organizatiei care circula atat formal in cadrul prezentarilor companiei cat si informal in cercurile de prieteni de exemplu sau pe forumuri si care este intotdeauna purtat “din gura in gura” mai ceva decat “Miorita” noastra.

2.    Produsele sau serviciile oferite de companie precum si respectarea promisiunilor facute catre consumator. Atat notorietatea cat si calitatea acestora influenteaza imaginea de angajator. Nu trebuie uitat respectul pentru consumator si pentru promisiunile facute acestuia.
3.    Implicarea sociala a companiei, respectarea mediului inconjurator si a normelor sociale precum si a concurentei. Iata alta serie de factori care influenteaza perceptia imaginii de angajator. Din acest motiv sunt tot mai numeroase exemplele de companii care se implica activ in ample campanii sociale mai mult sau mai putin legate de activitatea lor.

4.    O politica de HR completa si corecta: integrarea managementului resurselor umane in managementul general al organizatiei; crearea unui climat care sa valorifice potentialul fiecarui angajat; recunoasterea si motivarea angajatilor care performeaza; stimularea dorintei fiecarui angajat de imbunatatire permanenta a propriei activitati; antrenarea in procesul decizional a celor care demonstreaza competenta profesionala si exemplele pot continua.

5.    Nu in ultimul rand, notorietatea si marimea companiei. Din pacate companiile mici reusesc cu greu sa-si impuna brandul de angajator. Este un clasic efect psihologic ce influenteaza atat angajatii/ potentialii angajati cat si consumatorii: cu cat numarul  angajatilor este mai mare, cu atat compania este mai stabila, de asemenea cu cat publicitatea este mai asidua cu atat compania are produse/ servicii mai bune.

Cum ne putem construi imaginea de angajator si mai ales pe cea angajator preferat?

Din pacate nu exista o reteta simpla gen wizard si nici una standard. In primul rand trebuie pornit din interior catre exterior, de la esenta catre aparenta si nu invers. Campaniile declarative gen: “suntem cei mai tari angajatori!” nu au nici consistenta, nici credibilitate daca sunt contrazise de suma elementelor enumerate mai sus. Sunt recomandabile asadar diagnoze organizationale si audituri de brand care sa masoare periodic pulsul companiei. Nici “gura targului” sau cea a clientilor nu trebuie neglijate.

In al doilea rand, nu va bazati exclusiv pe specialisti HR sau de imagine. Fiind o activitate de nisa, este necesara o echipa mixta, capabila sa acopere natura duala a conceptului.

Un lucru este cert:  investitia in imaginea de angajator va fi recuperata prin scaderea efortului dedicat recrutarii si retentiei angajatilor valorosi. Poate creste astfel intreg nivelul de performanta si competitivitate al companiei dumneavoastra.