Cum va descurcati cu angajatii problema

Cum va descurcati cu angajatii problema

Una dintre cele mai dificile sarcini ale unui manager este aceea de a se ocupa de angajatii problema. Indiferent care este problema – intarzieri, performante slabe, neglijenta – cea mai buna cale de urmat este actiunea imediata. Daca lasati problema sa continue sau sa se extinda, este neproductiv atat pentru angajat, cat si pentru dumneavoastra si restul personalului.

Primul pas il reprezinta, bineinteles, identificarea problemei. Unul dintre angajatii dumneavoastra intarzie in mod constant sau petrece mai mult timp socializand cu colegii decat muncind. Alti angajati pot fi dificil de condus sau nu poseda abilitatile necesare jobului. Problema poate fi incompatibilitatea cu ceilalti angajati sau cu sefii directi. Ori, acestia pot incalca intentionat politica si regulile companiei.

De multe ori, o discutie simpla si sincera cu angajatul va dizolva probleme ca intarzieri ocazionale sau probleme minore de atitudine. Dar comportamentul cronic sau performantele slabe necesita, de obicei, mai mult decat o discutie.

Sunt doua moduri de a actiona atunci cand aveti de-a face cu angajatii dificili. Primul pas poate consta in adresarea unui avertisment scris angajatului respectiv sau alocarea acestuia in alt departament. Aceasta masura este potrivita atunci cand se observa infractiuni grave, cum ar fi incalcarea sau ignorarea continua a politicii si regulilor companiei.

A doua posibilitate este coachingul; este de obicei cea mai buna alegere daca incalcarea regulilor companiei apare pentru prima data sau pentru problemele de performanta la angajatii entry level sau neprofesionisti. Coachingul necesita ca managerul sa lucreze personal cu acesti angajati sau sa desemneze un alt angajat pentru a depasi aceste ineficiente.

Managerizarea cu succes a angajatilor dificili necesita identificarea rapida a problemei si, pe cat posibil, eradicarea ei. Iata in continuare cateva dintre situatiile intalnite cel mai des si cateva sugestii pentru tratarea lor.

Performantele slabe. Acestea nu se datoreaza intotdeauna lipsei abilitatilor; angajatul poate fi pur si simplu dezorganizat sau neatent. Aceste obiceiuri pot fi corectate de obicei cu o conducere si ghidare adecvate. Daca performantele slabe se datoreaza lipsei abilitatilor, luati in considerare varianta efectuarii de traininguri aditionale.

Incompatibilitatea cu munca depusa. In unele cazuri, un angajat devine dificil deoarece aptitudinile lui nu sunt compatibile cu sarcinile pe care le are de indeplinit la locul de munca. In acest caz, cea mai buna masura de luat este atribuirea unui set de taskuri diferite sau sesiuni de training.

Lucrul neingrijit/neatent. Erorile si lipsa de organizare nu sunt intotdeauna usor de detectat. Atunci cand observati ca un angajat a facut greseli, asigurati-va ca i-au fost aratate si apoi supravegheati-i cu atentie munca. Daca problema persista, discutati cu persoana respectiva si detaliati cele mai importante greseli facute. Aveti o atitudine pozitiva si ganditi-va cat de importanta este contributia angajatului in companie. Scopul nu trebuie sa fie mustrarea angajatului, ci critica constructiva.

Comportament de subminare. Incercati sa aduceti angajatul de partea dumneavoastra. Invitati-l la o cafea, intr-un decor neoficial si dati-i sansa sa isi exprime sentimentele si preocuparile in legatura cu dificultatile pe care le intampina. Poate fi vorba de o problema personala sau  pur si simplu, se poate simti neapreciat.

Daca problema este mai grava, organizati o sedinta cu angajatul si aratati-i exemple documentate ale comportamentului sau. Discutati posibilele consecinte pe care le pot intampina – schimbari in responsabilitatile pe care le au, retrogradare sau chiar concediere – daca nu isi schimba comportamentul.

Atunci cand aveti de-a face cu un angajat dificil, este important cum documentati problemele si discutiile pe care le aveti. Angajatii considera adesea avertismentele scrise mai serioase decat cele verbale. Alcatuirea unui set de documente este foarte importanta, mai ales daca aveti de gand sa concediati angajatul respectiv.