Cum recunoastem un angajat demotivat?

Cum recunoastem un angajat demotivat?

Contextul economic inca tulbure, readuce în discutie motivarea angajatilor. Nu am sa invoc teoriile motivationale arhicunoscute, am sa fac insa o precizare mai putin luata in seama: motivatia trebuie sa isi gaseasca un punct de echilibru, extremele fiind intotdeauna neproductive. Daca demotivarea genereaza neimplicare si lipsa de performante, hipermotivarea aduce cu sine o competitivitate extrema, adica un nivel conflictual ridicat, mult stres organizational si, in final, performante la fel de modeste.

Ce este un angajat demotivat?

Motivatia este un concept extrem de subiectiv, pentru ca are la baza nevoi specifice ale fiecarui individ. Pentru a nu intra intr-o vasta teorie, vom defini angajatul demotivat ca fiind cel care este intr-o scadere de forma profesionala, intr-o pasa in care performantele profesionale sunt in declin.

Pentru a detecta un angajat demotivat, trebuie in primul rand verificat daca nu cumva exista probleme de sanatate sau de ordin personal care pot influenta starea de spirit si puterea de munca. Divortul, casatoria, nasterea unui copil influenteaza nevoile si interesele angajatilor, putand genera fie stari trecatoare de stres, fie motive serioase care impun schimbari în cariera.

Cum recunoastem angajatii demotivati, dincolo de evaluarea performantelor acestora?

Iata o serie de posibile indicii ale demotivarii:

1. Intarzierile repetate, absenteismul peste medie, parasirea locului de munca mai devreme de terminarea programului in mod frecvent. Pare ca angajatul prefera sa fie oriunde altundeva decat la locul de munca sau are alte aranjamente care trebuie onorate. Legat de aceasta, trebuie precizat ca nu este un mit: angajatii care isi cauta job chiar se imbraca mai ingrijit, mai elegant pentru a merge la interviuri sau pentru a marca un posibil nou început. Atentie insa, la fel se intampla si in cazul angajatilor care isi cauta perechea!

2. Evitarea implicarii, neasumarea de noi responsabilitati. Angajatii motivati vor sa performeze, isi asuma spontan noi activitati profesionale, sunt dornici sa invete. Angajatii demotivati simt ca au oferit prea mult companiei si ca efortul profesional trebuie minimizat si dozat. Replicile preferate devin cele precum “nu este treaba mea” sau “nu am timp acum”.

3. Incapacitatea de a imagina viitorul în cadrul organizatiei sau de a stabili obiectivele, pasii de urmat in dezvoltarea carierei la actualul loc de munca. Este drept ca uneori este vorba doar despre o lipsa de viziune, dar cel mai adesea este vorba despre neputinta de a de a face planuri generata de demotivare.

4. Comentariile negative sau rautacioase la adresa managementului sau firmei. Este adevarat ca putini angajati inchina ode sefilor si locului de munca dar, de regula, criticile sunt temperate si constructive. Angajatii demotivati devin constant si uneori exagerat de intoleranti fata de greselile celor din jur.

5. Implicare in situatii conflictuale sau chiar generarea acestora. Conflictele sunt inerente in orice grup social, de la familie pana la departamentul în care lucram. Exista insa o categorie de angajati devenita brusc agresiva, care cauta constant motive pentru a porni razboaie consumatoare de energie si timp.

6. Privirea constanta de om plouat sau caruia i s-au inecat corabiile. Pentru a nu genera eventuale confuzii, precizez înca o data ca exista angajati care au numeroase probleme personale, pe care nu le pot lasa acasa si le cara uneori, fara voia lor, la serviciu. Totusi, daca angajatul nu are alte probleme care ii pot altera starea de spirit si este continuu lipsit de chef si de vlaga, poate fi suspect de o lipsa acuta de motivatie.

7. Incapacitatea de a finaliza actiuni asumate. Angajatul nu si-a pierdut brusct toate abilitatile si cunostintele profesionale, astfel incat sa nu-si mai poata duce la bun sfarsit sarcinile profesionale ci pur si simplu nu mai are interesul si dorinta sa o faca.

8. “Eu versus voi.” Atunci cand vorbeste despre locul de munca sau despre colegii lui, angajatul se pozitioneaza pe sine si pe ceilalti in barci diferite. De cele mai multe ori persoana intai este cea pozitiva, plina de calitati, iar ceilalti sunt cei rai, incompetenti care trebuie lasati in urma.

Ce este de facut in cazul angajatilor demotivati?

Ca de obicei, lipseste reteta general valabila. Uneori, un nou inceput profesional, poate fi benefic pentru toti cei implicati, astfel incat se impune lipsa oricarei interventii manageriale.

Alteori insa, poate fi vorba despre un angajat cheie care trece printr-o pasa de moment, care poate si trebuie sa fie usor depasita. O discutie deschisa, urmata de actiunile concrete care se impun, ajuta.

Demotivarea, asemeni altor stari psihologice, se transmite în grup, de la individ la individ, aproape viral. De aceea constientizarea problemelor motivationale si a factorilor favorizanti sau cauzatori reprezinta demersuri importante pentru fiecare manager.

 

Acest articol a aparut in numarul 168 al Revistei Market Watch.