Cum concediati un angajat?

Cum concediati un angajat?

Sunt anumite responsabilitati pe care IT Managerii nu le pot delega. Concedierea angajatilor este una dintre acestea. Iata cateva sugestii pentru a va purta ca un profesionist in astfel de situatii:

Intrucat este o situatie dificila si pe care toti incercam sa o evitam, nu s-a scris foarte mult pe aceasta tema. Oricum, abilitatea de a concedia pe cineva este oarecum mai importanta in atingerea obiectivelor pe termen lung decat abilitatea de a recruta si pastra angajatii.

Consultati-va juristul!

Legislatia muncii este foarte complicata. Nu discutam acum partea legala a acestui demers. Insa inainte de a-l incepe trebuie sa va asigurati ca ati indeplinit toate prevederile legale in acest sens.

Motive de concediere

Sunt numeroase motive care pot determina aceasta decizie. De exemplu, reorganizarea companiei care poate duce la eliminarea unor posturi. Sau poate angajatul a incarcat regulamentul intern sau poate chiar legea. Fiecare situatie in parte determina abordarea unei strategii diferite.

Redactati documente!

Trebuie sa aveti grija si sa redactati/ pastrati documentele legale pentru aceste situatii. Odata ce va apropiati de aceasta decizie, aveti grija sa inregistrati evenimentele ce conduc spre ea. Nu va bazati pe sprijinul departamentului de HR, ocupati-va singuri.

Documentele de care aveti nevoie sunt:

  • Evaluarea performantelor;
  • Rapoarte privitoare la disciplina;
  • Rapoarte de la sedintele manageriale;
  • E-mailul/ documentul scris cu  mustrarea care a fost trimis catre angajat

In cazul in care concedierea este datorata lipsei de performante, trebuie exprimati in scris pasii pe care compania i-a efectuat pentru a informa angajatul despre aceasta problema. De asemenea trebuie notat daca angajatul a avut suficiente oportunitati pentru a-si imbunatati calitatea muncii.

Procesul de documentatie va ajuta sa judecati atent inainte de a decide concedierea angajatului. Nu trebuie sa va bazati pe instincte de moment. De exemplu, nu ar trebui sa luati aceasta decizie in momentul unei discutii aprinse cu respectivul angajat.

Sedinta

Odata luata decizia, procesul trebuie finalizat. Aceasta este fara doar si poate cea mai dificila etapa. Unii manageri incep prin insinuari de genul “poate ca ar trebui sa iei in considerare si alte oportunitati” sau intreaba daca “esti multumit in pozitia pe care o ocupi”. Aceste abordari indirecte nu sunt adecvate.

Cel mai bine este sa-ti invite angajatul la o discutie sincera si sa-I comunici ceea ce se intampla. Daca pana acum ai facut lucrurile correct,  inseamna ca el deja stie daca este o problema legata de performante sau de disciplina.

Concedierea pe motiv de ne-performanta nu trebuie niciodata sa surprinda pe cel in cauza. Dar daca situatia este determinate de circumstante independente de angajat, cum ar fi reducerea de personal, vestea ar putea veni ca un soc.

Urmarea

In mod normal, trebuie sa inregistrati concluziile sedintei, incluzand eventualele intrebari pe care angajatul le-a pus si raspunsurile care i s-au dat. Amintiti-va ca in cazul reducerii de personal, trebuie sa lasati o portita deschisa pentru reangajare, daca va fi cazul.