Corporate branding vs employer branding

Corporate branding vs employer branding

Nike. IBM. Oracle. Consumatorii sunt obisnuiti sa aiba imaginea unui produs permanent intiparita in minte. Dar angajatorii trimit mesaje care rasuna imediat in mintea potentialilor angajati ? Atunci cand un programator isi cauta un loc de munca, ce companie stabileste standardul de aur?

Aproximativ 85% din numarul schimbarilor locului de munca sunt atribuite incompatibilitatii organizationale, si employer branding-ul este recunoscut rapid ca fiind un factor critic in recrutarea eficienta. Employer branding-ul merge dincolo de reputatia companiei, pentur ca reputatia sa nu este intotdeauna exacta, si nu include neaparat si punctele sale tari. Sa devii un angajator preferat inseamna ca mesajul de marca al unei companii trebuie sa se alinieze cu realitatea existenta pentru angajatii sai.

Intre cele doua concepte exista o interconectare considerabila. Diferenta dintre ele este dar o problema de accente. In majoritatea companiilor, managerii sunt preocupati mai mult de corporate branding la nivelul strategic. Dar este recunoscut, la acest nivel, ca, de exemplu, fuziunile, achizitiile, concedierile, si alte schimbari umbresc identitatea companiei, avand un impact nefavorabil asupra eficiente fortei de munca.

Iata in continuare o scurta comparatie intre cele doua concepte, vazuta atat de profesionistii in marketing si comunicare, cat si de cei in resurse umane.

Pentru brand-ul corporativ, profesionistii in marketing si comunicare identifica 4 scopuri ca fiind cele mai importante: transmiterea catre consumatori a mesajului de marca (prin angajati), ajutarea angajatilor pentru atribuirea pe plan intern a valorilor companiei, atragerea si retinerea clientilor, si integrarea valorilor de marca in procesele cheie ale companiei (de exemplu customer service).

Profesionistii in HR au raspunsuri asemanatoare in ceea ce priveste prioritatile lor pentru brand-ul corporativ, insa concentrandu-se mai mult pe obtinerea reputatiei de angajator preferat.

Pentru employer branding, viziunile celor doua departamente difera insa.

Profesionistii in marketing si comunicare identifica urmatoarele ca fiind scopurile de prima importanta:
– ajutarea angajatilor pentru atribuirea pe plan intern a valorilor companiei
– obtinerea reputatiei de angajator preferat
– recrutarea si mentinerea angajatilor
– integrarea valorilor de marca in procesele cheie ale companiei.

Prioritatile specialistilor in HR sunt:
– ajutarea angajatilor pentru atribuirea pe plan intern a valorilor companiei
– recrutarea angajatilor
– fidelizarea angajatilor
– obtinerea reputatiei de angajator preferat.

Conceptul de angajator preferat pune accent pe imbunatatirea procesului de recrutare si fidelizare, dar employer branding-ul este mai mult de atat. Acesta are drept scop motivarea angajatilor si asigurarea alinierii angajatilor la viziunea si valorile companiei. Employer branding-ul poate fi un stimul pentur imbunatatirea tuturor proceselor legate de resurse umane, care creeaza excelenta unei organizatii.