Lecții gratuite și publice de leadership

Lecții gratuite și publice de leadership

Zilele acestea avem în România un adevărat regal de know-how pentru cei pasionați de științele sociale, dar și de umor, solidaritate, cha-cha-cha politic și mesaje toxice.

Cine are curiozitatea să descopere și liniștea să înțeleagă are multe de învățat. Am să las aici doar o parte dintre lecțiile de leadership, comunicare și management al situațiilor critice care s-au ales în urma recentelor evenimente:

  1. Succesul seduce, îmbată, fură echilibrul gândirii și înțelepciunea deciziilor. Bill Gates a spus-o răspicat: “Succes is a lousy teacher. It seduces smart people into thinking they can’t lose”. Ideal este să aștepți ca euforia momentului să treacă înainte de a purcede la treburi serioase și critice.
  2. Este lider cel care îi respectă altui lider momentul. Cel care îi lasă confratelui decizia, comunicarea, asumarea, cel care intervine doar la nevoie și, preferabil, nu în momente de glorie. Zilele astea am văzut multe starturi furate, oameni care și-au ridicat scaunele mai sus decât liderii de fapt, canibali de atenție necuvenită.
  3. Fermitatea de a susține o decizie luată este semn de putere. Încăpățânarea de a menține o decizie proastă în ciuda oricăror argumente logice este semn de nebunie.
  4. Nu contează numărul nemulțumiților. Ceea ce contează să le iei în calcul opiniile. Vocile critice explicite sunt o binecuvântare, pentru că așa pot fi prevăzute și evitate situațiile problematice. În plus, opiniile negative se întind incomparabil mai repede ca cele pozitive, de aceea este important să fie gestionate încă de când își încep vocalizele.
  5. Când situațiile de criză au luat proporții, nu le poți da oamenilor exact ce îți cer, este inutil și chiar sfidător. După ce le-ai ignorat nevoile și opiniile, i-ai desconsiderat, chiar jignit, trebuie să le oferi mult mai mult pentru a-i putea liniști. Și pregătește-te de costuri uriașe pe termen lung. Când dai foc unor punți de încredere, devine sisific să le reconstruiești.
  6. Comunicarea este întotdeauna cheia. Timpul managementului (și politicii) din spatele ușilor închise a apus. Omul nou vrea transparență, informație, implicare. Și mai ales autenticitate.
  7. Este naiv să răspunzi mesajelor emoționale într-un mod presupus rațional. Este ca și cum ai încerca să stingi un foc de tabără turnând o canistră de benzină.
  8. Nu e niciodată (doar) vina altcuiva. Nu e manipulare, răutate, greșeala altuia. Un lider știe că o criză este, măcar în parte, provocată de propriile-i erori. A le căuta, înțelege și privi cu ochi critic înseamnă a construi soluția.
  9. Este o inconștiență să lași lucrurile să se agraveze, în loc să le stingi de când mocnesc. A preveni, e sfânt. A interveni când totul este sub control e dezirabil. A te încăpățâna să dai vina pe alții, lăsând lucrurile să ia întorsături imprevizibile, devine inconștiență.
  10. Informația circulă cu rapiditate și incontrolabil în zilele noastre. E important să înțelegem că uneori erorile noastre ajung la urechile altora mai rapid decât îi conștientizăm noi cauzele.