Consultanta HR evaluarea angajatilor Evaluarea performantelor HR Interviul de angajare Management managementul performantei performanta Recrutare si selectie Relatia Angajat - Angajator
Exista trei calitati pe care angajatorii le ignora, voit sau nu, atat in momentul in care decid sa isi mareasca echipa, cat si in evaluarile performantelor angajatilor. Iata-le detaliate:
1. Spiritul etic: adica respectul fata de normele de conduita morala unanim acceptate social. Este drept ca si socialul a inceput sa valorizeze comportamente si actiuni inacceptabile pana acum (de exemplu: cei care iau spaga sau fura au spirit antreprenorial, cei care uita de fair-play sunt competitivi, cei care folosesc forta, indiferent de situatie, sunt puternici). Totusi, exista inca un set cuprinzator de actiuni si comportamente considerate a fi morale si un altul care le defineste pe cele imorale. Cunoscandu-mi cititorii, nu cred ca este cazul sa le enumar!
Dincolo de aspectele filosofice, etica are un pragmatism aparte in psihologia organizationala. Respectarea regulilor duce la conflicte mai putine si mai constructive, la progres accelerat determinat de focusul pus pe acceptarea regulilor si nu pe eludarea lor, la un climat de lucru pozitiv. Binele invinge si statistica ne-o demonstreaza: cele mai puternice companii din lume au pus principiile etice de baza inaintea profitului.
2. Politetea (care ar putea fi inclusa in etica, dar o voi trata separat tocmai pentru ca mi se pare importanta). Politetea desemneaza un comportament cuviincios, amabil, potrivit cu momentul. Aceasta include de la banalul salut, pana la respect fata de ceilalti in spatiul de lucru, masa sau odihna (ma refer la englezescul restroom). A cere inainte de a lua, a multumi, a pastra un aspect ordonat al biroului, a raspunde amabil solicitarilor, toate acestea tin de politete. Adica de educatie.
Poate ca pare banal, dar politetea este esentiala in orice grup social si includ aici si companiile. Atat timp cat modelele noastre de referinta includ salutul, zambetul, multumirea, orice alt comportament ni se pare ostil, agresiv, necooperant. De aici lipsa de colaborare intre colegi, incapacitatea de a alcatui echipe functionale, acumulare de frustrari care cand si cand izbucnesc in conflicte spumoase si fara nici un fel de rezultat.
Politetea este lesne de masurat, atat in procesul de selectie cat si in cel de evaluare. Nu trebuie ignorata!
3. Eficienta in folosirea resurselor companiei: adica abilitatea de a face mult cu cat mai putin. Nu conteaza doar cat produce un angajat – aceasta este o modalitate simplista de a-l evalua. Conteaza si cat a consumat pentru a produce. Si de cele mai multe ori, raportul celor doua elemente este defavorabil. In topul ineficientei conduc departamentele de HR si cele de vanzari, in primul caz pentru ca nimeni nu sta sa masoare cat consuma cu adevarat, in cel de-al doilea pentru ca tuturor li se pare justificat.
Gresit asadar! Daca un angajat consuma mai mult decat produce, inseamna ca nu este eficient. Degeaba un om de vanzari da mii de telefoane si merge la sute de intalniri. Daca la finalul unor cicluri estimate de vanzari nimic nu intra in contul companiei, inseamna ca cel in cauza doar socializeaza, nu si vinde.
Etica, politetea si eficienta. Trei calitati ignorate in piata muncii.