Managementul stresului la locul de munca

Managementul stresului la locul de munca

Intrat in limbajul comun, stresul a devenit un concept care inglobeaza viata fiecaruia dintre noi. Si cu toate ca il purtam permanent cu noi afectectandu-ne sanatatea si calitatea vietii, rareori ne gandim ca am putea gasi modalitati de a-l gestiona.

Ce este de fapt stresul? Este o reactie exacerbata provocata de stimuli la care nu ne putem adapta. La locul de munca, cei mai cunoscuti generatori de stres sunt:

– relatiile defectuoase cu sefii sau colegii, lipsa de cooperare sau comunicare;

– un volum de munca prea mic sau prea mare;

– un timp de lucru mult dilatat;

– sporirea responsabilitatilor pentru o perioada scurta de timp;

– un mediu de lucru nesanatos (prost ilumitat, ventilat, nespatios, etc).

Exista insa o categorie de persoane care au tentinta de a se stresa mai mult decat altele. Cum le recunoastem?

– simt o permanenta nevoie de control si cum numeroase aspecte ale vietii cotidiene si profesionale sunt incontrolabile, stresul devine un stil de viata;

– au nevoie de statut, de a se simti importanti, sa aiba sentimentul ca munca lor conteaza cu adevarat (ori nu orice job revolutioneaza fizica cuantica sau neurochirurgia…);

– au tendinta de a analiza prea detaliat potentialele riscuri, de cele mai multe ori din cauza fricii de a pierde controlul;

– au dificultati in a comunica sau colabora cu cei din jur datorita sentimentului ca stiu cel mai bine cum trebuie facut;

– au dificultati in a se adapta cu usurinta noilor situatii profesionale (pierd controlul, nu au timp sa analizeze si oricum ce merge nu trebuie schimbat).

Reactiile somatice si psihologice generate de stres ne sunt deja cunoscute: pulsul creste, transpiram, apare un tremor usor, uneori chiar atacuri de panica, ne simtim coplesiti, incapabili sa facem fata situatiei, iritati, artagosi.

Cum putem gestiona stresul?

Cel mai important lucru este sa constientizam care sunt stimulii care il genereaza. Apoi sa incercam sa imbunatatim relatia cu acestia.

Timpul de lucru este prea mare? Un curs de management al timpului s-ar putea sa ajute. Volumul de munca este prea mic? O discutie cu seful direct ar putea aduce responsabilitati mai generoase si un nivel de implicare mai mare. Te streseaza colegul, care refuza sa te ajute? Ia o pauza de calmare si apoi incearca sa discuti cu el pentru a lamuri situatia.

De asemenea ajuta sa lasam ce tine de serviciu, la serviciu, pentru a ne putea detasa macar temporar de stimulii care genereaza stres. Lasati mailul la birou, nu raspundeti apelurilor care tin de profesie in (putinul) timp liber, nu va mai ganditi cele rele petrecute peste zi atunci cand ajungeti acasa. Se cheama igiena mentala si este o deprindere asemenea spalatului pe dinti: se invata usor si trebuie practicata de cel putin doua ori pe zi.

Daca tu esti o persoana mai susceptibila la stres sa altii (cea descrisa mai sus, anxioasa, cu o nevoie de a controla totul…) un psihoterapeut te poate ajuta sa-ti gestionezi aceste porniri interioare. Nu te gandi ca trec de la sine, nu-i o banala raceala, este un mod de gandire defectuos care-ti poate distruge cariera si viata personala.

Cand stresul insa devine cronic, iar mersul la serviciu in sine provoaca reactii somatice, schimbarea locului de munca devine o necesitate. Atentie insa! Si cautarea unui loc de munca genereaza stres! 🙂