Nevoia de modele

Nevoia de modele

„Lunga-i calea prin percepte, scurta si buna prin exemple” (Seneca)

In degringolada economica si sociala care ne incearca de ceva vreme se vorbeste tot mai mult despre nevoia de modele. La nivel organizational se simte de asemenea o criza acuta de modele reale, viabile, care sa influenteze decisiv si productiv culturile organizationale.

De ce avem asadar noi oamenii nevoie de modele si cum functioneaza ele?

Capacitatea de a imita este prima usa pe care natura ne-a deschis-o spre cunoastere. Copiii invata imitand ceea ce vad: deschid gura sa manance, repeta mecanic cuvinte, pentru ca apoi sa capete sens, fac cu mana in semn de „la revedere” pentru ca apoi sa inteleaga contextul in care trebuie sa repete gestul. Este un mecanism simplu si eficient care genereaza dezvoltare psihica si fizica. Primul care se pune in functiune si cel mai important.

Imitatia – actiunea conform unui model sau exemplu – devine astfel definitorie in dezvoltarea noastra ca fiinta sociala, ca fiinta responsabila, ca om de caracter, ca profesionist, ca parinte, ca partener de viata.

Modelele familiale sunt primele pe care le avem la indemana. Urmeaza apoi prietenii, dascalii, sefii nostri, oamenii politici definitorii, idolii veniti din mediul artistic sau spiritual. Toate aceste modele ne influenteaza dincolo de puterea noastra de a controla procesul respectiv. De exemplu, desi stim greselile facute de parintii nostri si juram sa nu facem ca ei, ne trezim repetandu-le, in mod inconstient si spontan.  

De ce suntem o societate agresiva? Pentru ca suntem condusi de oameni agresivi, capabili sa faca orice pentru putere. De ce suntem niste manageri ingrozitori? Pentru ca in 20 de ani de economie libera, n-am prea avut modele viabile de sefi democratici si de lideri puternici. De ce relationam greu cu copiii nostri? Pentru ca am crescut cu cheia de gat, independenti, avand ca modele niste parinti autoritari, care ne pregateau pentru inregimentarea ulterioara.

Cercul acesta vicios nu se va opri de la sine. Atat timp cat vom fi condusi de oameni politici cinici si doritori doar de ciolan, cat vom avea o mass-media care se gandeste doar la profit, prezentand o intreaga zoologie umana, cunoscuti interesati de starea sanatatii caprei celuilalt si un sistem de invatamant derizoriu, in care dascalii sunt umiliti si pusi in postura de a educa, nu vom reusi sa progresam.

La nivel organizational lucrurile stau la fel. Atat timp cat managerii vor fi interesati doar de costumul pe care il poarta si de masina pe care o conduc, atat timp cat manelismul managerial nu va apune, cat oamenii vor fi adusi in companii sau promovati dupa criterii incerte si cat performanta va fi un termen abstract, bun de lasat in teorie, nu vom vedea companii sau branduri autohtone ridicandu-se cot la cot cu cele internationale.

Avem asadar nevoie de modele. Dar mai presus de modele, avem nevoie sa intelegem cat de mult ne trebuie modele viabile.