Petreceri, prime si multumiri

Petreceri, prime si multumiri

Inca un an greu se incheie, dar sarbatorile nu ne pot gasi altfel decat optimisti si fericiti.

Ce au pregatit angajatorii angajatilor la acest sfarsit de 2012?

Cele mai populare raman petrecerile. Cu buget mai mare sau mai mic, cu tematica sau fara, in cadrul larg sau restrans, acestea raman in top, desi angajatii sustin ca ar prefera altceva cu banii cheltuiti. Pe de alta parte, impartind bugetul aferent la numarul de participanti, rezultatul nu are cifre prea consistente si iata motivul principal al populatitatii lor: raportul costuri versus beneficii.

O alta practica festiva este acordarea de cadouri diverse, incluzand aici tichetele cadou. Se poarta produsele alimentare (cozonaci, ciocolata, vin) si consumabilele (agende si pixuri inscriptionate, de exemplu).

Cenusareasa din acest an este reprezentata de primele in bani. Si se intampla asa din cauza nivelului mare de impozitare, dar si pentru ca setarea unei politici de premiere a angajatilor, care sa fie si motivanta si eficienta din punct de vedere costuri, pare a da mai multe batai de cap decat a cumpara cozonaci sau a organiza o petrecere.

Destul de rar, dar se intampla, ca firmele sa acorde mai multe zile libere decat cele reglementate legal. Este vorba in principal despre cele care au o activitate redusa in perioada sarbatorilor si pentru care a trimite angajatii in vacanta reprezinta scaderi ale unor cheltuieli (utilitati, de exemplu).

Ce uita angajatorii?

Foarte putini au timp si chef de bilanturi, de a comunica angajatilor ce a mers bine si ce nu, care sunt asteptarile pentru viitor si sa multumeasca pentru implicare. Pare greu, dar un discurs sincer si corect face uneori mai mult decat orice petrecere fastuoasa.

Si mai putini fac efortul de a-i identifica acei angajati care au facut diferenta in anul care se incheie. A multumi tuturor este un gest de politete, a-i aprecia public pe cei care au depasit asteptarile inseamna meritocratie.

Din fericire, cei mai putini nu marcheaza absolut deloc incheierea acestui an greu. Invoca scuze precum situatia economica, neimplicarea angajatilor care nu merita astfel eforturi sarbatoresti, supraincarcarea din perioada finalului de an, lipsa de timp si altele similare.

Nu exista o reteta general valabila pe care angajatorii sa o foloseasca la final de an. Pentru ca fiecare utilizeaza ingrediente diferite: bugete, rezultate obtinute comparativ cu cele previzionate, numar de angajati si ponderea lor pe varste, sex, pregatire profesionala, o anumita structura ierarhica, politici de motivare, talente sau lipsa lor. Important este ca fiecare sa gaseasca o formula confortabila si eficienta prin care sa comunice angajatilor ca sunt cei care conteaza cu adevarat.