Motivatie si selectie

Motivatie si selectie

In procesul de selectare a candidatilor exista mai multe repere: educatia lor, formarea si experienta profesionala, o serie de competente si abilitati tehnice sau introductibile in categoria usoara (soft skills).

Multi recruiteri de conjunctura, dar si recruiteri de meserie, uita adesea un lucru esential: motivatia pentru angajare, urmata in mod natural de cea pentru jobul cu pricina.

O motivatie puternica genereaza o atitudine corespunzatoare fata de procesul de recrutare si selectie si apoi fata de job. Candidatii motivati sunt, de exemplu, cei care cauta activ adresa pentru interviu, nu asteapta sa li se dea mura in gura ca tot sa bantuie bezmetic in cautarea ei. Sunt cei care pleaca de la serviciu imediat ce au aceasta posibilitate, nu cei care te roaga sa-i intervievezi sambata, musai intre orele 12,00 si 13,00, adica intre facut piata si dejunul in familie. Sunt cei care apoi fac orice sa-si termine ale jobului treburi, nu le tot amana pana cand se simte colegul de birou.

Candidatii motivati nu stau acasa pe banii statului si apoi pe banii parintilor pana la aparitia, deloc iminenta, a jobului ideal. Iau ceea ce li se ofera si fac tot posibilul sa transforme asta intr-o treapta spre succes. Ei nu raspund niciodata „nu era treaba mea” sau „nu scria in fisa postului”. Pentru ca sunt determinati sa invete si nu se limiteaza la conveniente.

Asadar motivatia despre care vorbesc eu aici inseamna mai mult decat un simplu proces descris in carti. Este o suma de mecanisme care se pun in miscare, creind un perpetuum mobile al succesului profesional. Caci nici experienta valida, nici cunoastere profunda, nici pricepere reala nu exista fara o motivatie corespunzatoare.

Culmea, motivatia este prima care se vede, inaintea demersurilor selectie, in timpul lor si dupa. Se aude la telefon, se arata in privirea candidatilor, se simte in intrebarile puse de  ei. Este adevarat ca in anumite cazuri poate fi creata, mai ales in unele proiecte de headhunting. Dar sa nu uitam ca vorbim despre o motivatie extrinseca, superficiala, care trebuie apoi interiorizata.

Tot culmea, motivatia ramane cea care conteaza cel mai putin pentru angajatori. Acestia cauta expertiza, talent, renume pe piata muncii, dar uita adesea ca oricat de frumos si puternic ar fi un Ferrari, nu poate merge fara benzina.

Dragi angajatori, adaugati motivatia pe lista criteriilor esentiale in procesul de selectie. Faceti-o in mod constient si voluntar, altfel va asumati o fluctuatia de personal incontrolabila in perioada desemnata ca fiind de proba.