Managerul, banii si consultantii

Managerul, banii si consultantii

moneyCa recruiter sunt intrebata adesea despre pachetul salarial. In postura de consultant cel mai des mi se adreseaza intrebari cu privire la… pachetul de beneficii, semn ca pana la urma totul se invarte in jurul banilor.

Cum e asadar cu beneficiile si ce foloase ne aduc ele?

Intreband angajatii, aflam ca ei prefera banii in detrimentul oricarui alt avantaj material. Daca au $$$$, isi cumpara singuri telefonul dorit, masina visata, abonament la sala de fite, doctor personal, numiti voi si alte extravagante. Intreband un consultant, aflam ca pachetul de beneficii este un indicator de status (a se vedea celebra piramida a lui Maslow) si ca de la un punct altceva decat bonusurile in bani trebuie sa co-existe cu salariul. Caci in ciuda afirmatiei din paragraful de mai sus, tot angajatii sunt cei care invoca drept motiv de invidie Loganul dat de firma prietenei sau telefonul cu conexiune la internet primit ca bonus de vecinul de la 3. Intreband un manager, acesta va invoca principiul ” le dau, nu le iau”, adica orice e de dat e si bun de luat, indiferent ca vorbim de bani, timp liber sau masina.

Asadar este unanimitate: beneficiile sunt folositoare!

Cum (nu) le stabilim insa pe cele bune, care isi ating scopul cu costuri optime?

Este aproape imposibil sa creezi un pachet de beneficii care sa-i multumesca pe toti angajatii, indiferent de gradul sau de flexibilitate. Totusi nu pot sa nu observ ca  de cele mai multe ori la stabilirea pachetului de beneficii se pune caruta inaintea calului. Adica in loc sa se plece de la publicul tinta (angajatii), de la analiza motivatiei lor si de la buget, ajungandu-se la solutia aleasa, se porneste intr-un autentic mod invers. Astfel cel mai frecvent mod de a alege pachetul de beneficii incepe de la parteneriate sau relatii cu furnizorii companiei (de solutii telecom, de asigurari, de haine sau orice altceva) si de la discounturile sau solutiile integrate furnizate de acestia. Restul e tacere, vorba filmului, iar exemple de ineficienta in motivarea angajatilor sunt numeroase. Totusi principiul de baza este mereu cel caritabil: binele angajatilor.  Din nefericire, nimeni nu se grabeste sa defineasca acest bine!

Pachetele de beneficii costa, iar angajatii stiu asta. A risipi rezultatele muncii lor pe chestii inutile, nemotivante, reprezinta un extrem de scump semnal negativ. Asadar, dragi manageri, indiferent de alegerea facuta, realizati periodic analiza costurilor beneficiilor vs rezultate aduse. Vedeti cati dintre colegi beneficiaza de ceea ce li s-a oferit, care este parerea lor privitoare la calitatea produselor/ serviciilor in cauza, cu cat a crescut motivatia angajatilor (caci este cuantificabila).

Vestea proasta este ca odata ce ati oferit niste beneficii, nu puteti sa le luati inapoi pur si simplu. Dar le puteti oricand inlocui oricand cu ceva mai motivant si poate chiar mai putin costisitor.