Cum pot fi rasplatiti angajatii la final de an?

Cum pot fi rasplatiti angajatii la final de an?

Finalul de an este perioada bilanturilor personale si profesionale, al analizelor, al comparatiilor, al multumirilor si impacarilor. Desi inca este criza, iata cateva metode prin care puteti multumi angajatilor pentru munca depusa in cursul anului:

1. Primele de serbatori, cele mai ravnite, asteptate si motivante in aceasta perioada a anului. Primele pot fi acordate fie procentual (ca baza de calcul avand evident salariul), fie in suma fixa sau variabila in functie de specificul jobului, pozitia ierarhica sau vechimea in cadrul companiei. Pot fi date tuturor sau doar unora, exista o multitudine de solutii, bani sa fie! Si daca sunt, atentie cum ii impartiti astfel incat efectele primelor sa fie cele scontate si nu cele inverse lor!

2. Cadourile de sarbatori, alese in general ca o varianta a existentei unui buget prea mic. Caci una este, psihologic vorbing, sa oferi un cos cu un cozonac si o lumanare parfumata si alta este sa oferi angajatilor, ca bonus, contravaloarea aproape simbolica a acestora. In cazul in care exista buget de prime este recomandabil ca aceste cadouri sa le insoteasca, in nici un caz sa le substituie. Relatia angajat – angajator este una pur pragmatica si nu contine nici urma de romantism, cadoul ideal fiind intotdeauna banii.

3. Petrecerea de sarbatori, corelata uneori cu un intreg teambuilding. Ca sa fie intradevar o rasplata, invitati si familiile angajatilor ca multumire ca uneori acestia au petrecut mai mult timp pe meterezele jobului decat acasa, oferiti cadouri copiilor, incercati sa creati o atmosfera autentica si destinsa, evitati discursurile sforaitoare si enumerarea planurilor marete de viitor. E petrecere, sunt sarbatori, nu da nimeni o moneda gaurita pe proiectele viitoare sau pe laude fortate.

4. Daca nu este buget pentru nimic din ce-i mai sus sau chiar daca exista, multumiti oficial angajatilor pentru efortul depus, folosind canalul de comunicare utilizat cel mai frecvent in acest sens (mail, sedinta directa, blogul companiei sau intranet).  Mesajul trebuie sa fie simplu, inteligibil, autentic si suficient de scurt incat sa nu plictiseasca. De asemenea, multumiti direct celor care  au realizat actiuni notabile, au finalizat proiecte de anvergura, au generat incasari nesperat de mari in anul ce urmeaza sa se incheie. Stiu ca este cea mai grea metoda, dar n-aveti idee cat de mult conteaza o bataie sincera pe umar sau o strangere calduroasa de mana!

5. Pauza de sarbatori (sau dupa sarbatori). Fiecare companie are momente in care activitatea este cu motoarele aproape oprite, fie chiar in perioada sarbatorilor, fie la finalul acestora. Este si mai ieftin si mai motivat sa trimiteti o parte sau toata partea de angajati in vacanta in aceste momente.

6. Surprizele. Fie ca vorbim de oamenii cheie sau despre cei care au facut diferenta in anul ce se incheie, fie ca vorbim despre intreaga companie atunci cand punga permite, puteti oferi angajatilor experiente unice sau daruri pe care in mod uzual nu si le-ar permite dar si le doresc. Mai ales companiile bazate pe inovatie, creativitate sau firmele mici isi permit sa fie extravagante si total surprinzatoare in a-si rasplati angajatii.

Mai fac o ultima si importanta precizare: alegerea solutiei care sa multumeasca majoritatea covarsitoare a angajatilor si care sa fie eficienta din punct de vedere costuri nu-i usoara! Ganditi mult si bine inainte de a lua decizia finala, analizati si retineti efectele generate pentru anii ce urmeaza. Nu-i nimic mai neplacut ca angajat decat sa primesti la nesfarsit acelasi cadou inutil si indezirabil si nu-i nimic mai ineficient ca si companie decat sa arunci banii de pomana!