Cultura organizationala si mentorismul

Cultura organizationala si mentorismul

Doua definitii si o vorba de duh:

Mentorism = capacitatea unei organizatii de a transmite din generatie in generatie de angajati experienta si gradul de expertiza acumulate (este o definitie proprie a conceptului intrucat in limba romana nu exista acest termen).

Cultura organizationala = ansamblul de standarde colective de gandire, atitudini, valori, convingeri, norme si obiceiuri care exista intr-o organizatie (este o definitie unanim acceptata).

„Cine nu isi cunoaste trecutul este condamnat sa il repete.” (Sper ca este un citat corect)

Si acum sa ne imaginam urmatoarea situatie: sunteti proaspat angajati. Desi aveti experienta in domeniul cu pricina, experienta in cadrul companiei este la nivel zero. Pe langa faptul ca nu cunoasteti numele colegilor, nu stiti nici pe care va puteti baza. Intrebari timide gasesc ca raspuns ridicat din umeri. Dorinta de a cunoaste este incurajata cu: „las’ ca te prinzi tu cum sta treaba!”. Instrumentele de lucru par dusmanii de moarte intrucat nimeni nu va lumineaza. Sunteti confuzi si va ganditi ca niciodata nu va veti dumiri.

Trece timpul, experienta in cadrul companiei creste la 365 de zile. Va vine un nou coleg a carei experienta este zero. E la fel de confuz. II acordati cu siguranta acelasi suport pe care l-ati primit la randul vostru. Si asa se perpetueaza o cultura organizationala guvernata de non-mentorism.

In general companiile insuficient de mature si care au pornit fara un nivel de expertiza serios in domeniul in care activeaza sufera de non-mentorism. Aceasta intrucat initial nu au ce transmite, apoi se perpetueaza un model gresit. Si tocmai aceste companii nu isi permit aceasta greseala intrucat continua reinventare a rotii ingreuneaza progresul si dinamica dezvoltarii.

Cum incurajati mentorismul?

In primul rand incercati voi cei din top sa impartasiti cu colegii vostri din preaplinul experientei acumulate, realizarile dar si dificultatile intampinate. Veti fi cu siguranta un exemplu de urmat pentru intreaga organizatie.

In al doilea rand, realizati programe de integrare/ adaptare a noilor colegi. Instrumentele de lucru, turul spatiului de munca, documente privitoare la organizatia in intregime, postul in cauza sau colegi sunt elemente esentiale ale acestor programe. Nu responsabilizati numai departamentul HR cu aceste sarcini, implicati chiar membri ai echipei sau departamentului in cauza.

In al treilea rand, pastrati in fisiere speciale jurnale de proiect si alte documente care atesta istoricul tuturor proiectelor finalizate sau in curs de finalizare in cadrul companiei. Nu uitati sa specificati dificultatile intampinate si cauzele acestora.

Nu in ultimul rand pastrati o atmosfera de lucru relaxata. Paranoia nejustificata, nerecunosterea performantelor, indicii neclari in baza carora se fac promovarile sunt piedici in calea mentorismului.

Daca va ganditi ca a transmite un cumul mare de informatii propriilor colegi/ angajati va determina o scadere a creativitatii acestora va inselati: in primul rand creativitatea are la baza procese psihice pur cognitive – imaginatia si motivatia, adica are asadar nevoie de informatii. In al doilea rand, un mediu creativ in mod pozitiv este unul confortabil nu o jungla de temeri si impresii contradictorii.

Dar mentorism nu inseamna numai a impartasi ci si a fi capabil sa primesti si sa inveti din experienta altora. Sa fii constient ca mai multe creiere la un loc pot face mai mult decat unul singur si sa nu-ti lasi propriul ego si autosuficienta din dotare sa te domine.

Va invit asadar la mentorism. Daca vi se pare ca suna aiurea si neromaneste va invit sa gasim sinonime – sa… mentrorizam impreuna.