Ce facem cu fumatorii?

Ce facem cu fumatorii?

Recitind un celebru mail prin care o companie cerea angajatilor fumatori sa lucreze in plus 30 de minute pentru a nu dezavantaja pe restul angajatilor, mi-am dat seama ca intradevar fumatorii ridica probleme. Probleme cu timpul de munca, probleme cu sanatatea (asa zic statisticile), probleme care tin de egalitatea angajatilor. Caci fumatorii, cel putin teoretic, fac pauze mai lungi si mai dese decat nefumatorii. Si acceptabile la nivel mental, intrucat ar fi ciudat sa vezi o persoana iesind la intervale regulate in fata firmei si sa nu faca nimic.

Apoi grupurile de angajati care fumeaza constituie adevarate provocari pentru cei care se ocupa cu comunicarea organizationala. Acolo apar tot soiul de mesaje, se creeaza mituri, apar perceptii diforme ale realitatii care se inradacineaza mult mai puternic decat orice tentativa oficiala de comunicare formala.

Sunt motive suficiente pentru care companiile ar trebui sa aiba o politica transparenta, clara si nondicriminatorie in acest caz. Iata cateva sfaturi, cu rezerva ca trebuie intens detaliate in functie de specificul si cultura din cadrul organizatiei:

Organizati un spatiu special de fumat, bine ventilat, dotat cu cele trebuincioase si care sa respecte normele de siguranta impotriva incendiilor. Aveti grija sa nu fie intr-un loc vizibil vizitatorilor si nici prea confortabil. Totusi fumatul trebuie descurajat.

In contrapartida, organizati un spatiu de relaxare pentru nefumatori. Si acestia au nevoie sa-si odihneasca cand si cand ochii de la computer sau sa-si puna ordine in ganduri. Se aplica recomandarile de mai sus, cu adnotarea ca unele companii isi pot permite sa puna la loc de cinste zona de relaxare. Da bine la imagine!

– Daca lucrati in companii in care ponderea angajatilor direct productivi este mare, formalizati pauzele, nu doar cea de masa ci si cele de relaxare/ fumat. Atentia umana nu are capacitatea de a sta treaza constant, asa ca este nefiresc sa va inchipuiti ca din 8 h lucratoare angajatii lucreaza constant si eficient fiecare minut. In companiile cu potential creativ ridicat pauzele formalizate dauneaza grav. Pauzele lungi si dese sunt bune pentru incubarea procesului creativ. In acest caz incercati sa urmariti incadrarea in termene limite, daca timpul de relaxare nu poate fi monitorizat.

– Indiferent de cultura organizationala, spatiile de odihna si cele pentru fumat trebuie supravegheate video. Atat timpul cat si activitatile care se petrec acolo trebuie monitorizate, din ratiuni de preventie a abuzurilor. Serios acum, daca vrei sa-ti barfesti seful poti iesi la o bere! Daca ai chef sa critici neconstructiv managementul fa-o dupa ce parasesti sediul! La serviciu discutiile neprincipiale nu-si au rostul.

In ceea ce-i priveste pe cei care sunt subiectul aici, ei trebuie sa inteleaga ca vorbim despre o dependenta, care, dupa cum zice reclama, dauneaza grav sanatatii. Si nici o companie/ societate/ familie normala nu vrea sa devina co-dependenta! Daca reusiti sa intelegeti asta, deja aveti sanse sa va lasati de fumat!

Si inca o precizare: fumatul este unul din putinele tipuri de dependenta care poate fi acceptata la locul de munca. I se alatura dependenta de cafea si cele alimentare, desi obezitatea in anumite joburi poate afecta siguranta in munca. Nu va asteptati asadar sa apara articole similare privitoare la locul de baut sau de consumat alte substante ilegale!

La final mai spun doar ca acest post nu se adreseaza organizatiilor in cadrul carora se fumeaza peste tot: in birouri, pe holuri, in sali de sedinta, in bai. Acestea au ramas in anii 1960 si nu citesc oricum bloguri!