evaluarea angajatilor Evaluarea performantelor managementul performantei Managementul resurselor umane
Aud consultanti care ne recomanda cu titlu de obligativitate sfarsitul de an ca perioada de evaluare a angajatilor si performantelor acestora. Si vreau sa nuantez putin, intrucat nu este o strategie castigatoare in toate cazurile.
Sfarsitul de an este poate cea mai stresanta perioada a angajatilor maturi. Sunt obositi mental, pentru ca orice sfarsit este un reper obositor din punct de vedere psihologic. Sunt obositi material, pentru ca aceasta perioada coincide sarbatorilor cu cel mai mare impact asupra bugetului familial. Sunt obositi social, pentru ca este momentul in care trebuie sa isi concentreze atentia asupra tuturor oamenilor apropiati si mai putin apropiati. Si da, sunt deja sastisiti de slujba, de colegi, de responsabilitati.
Sfarsitul de an in organizatiile preponderent mature este bun asadar pentru pauze, pentru rasplata unui an in care angajatii au muncit cu spor, pentru tihna. Nu este sanatos sa-i treci prin stresul unei evaluari, nu este motivant, nu este util si nici firesc.
Pe de alta parte, angajatii tineri, simt altfel spiritul sarbatorilor, mai dinamic, mai relaxati, mai putin presati material si social, mai aplecati spre job decat spre celelalte laturi ale vietii. Este normal asa!
In cazul organizatiilor tinere, poate ajuta asadar evaluarea performantelor in aceasta perioada. O simbolica nuielusa pentru unii, o gheata plina de laude pentru altii, o rasplata cu un teambuilding la final (pentru organizatiile tinere este o rasplata :)) si noul an poate sa inceapa.
Si raspunzand intrebarii din titlu, este propice sa-ti evaluezi angajatii atunci cand acestia sunt mai putin stresanti si pot trata eficient acest demers si cand activitatea companiei este mai putin presanta si poate lua o pauza.
Sfarsitul de an este un moment bun pentru companie, dar atentie, sa fie unul optim si pentru angajati!