Campania pentru modificarea Codului Muncii

Campania pentru modificarea Codului Muncii

La inceputul lunii in curs, Blocul National Sindical a anuntat debutul campaniei pentru modificarea Codului Muncii.

In lipsa de alte detalii, anuntul a ingrijorat. Reamintesc ca prezenta forma a legii cu pricina dateaza din mai 2010 si ca a creat, la randul ei, ceva isterie la momentul aparitiei.

Modificarile propuse de BNS sunt oarecum justificate si nu inseamna, asa cum ne temem cu totii, o intoarcere in timp. Este adevarat ca detaliile sunt inca putine – pana nu exista un text clar de lege cu mai multe sau mai putine interpretari, nu poti presupune cat de utile sau implementabile sunt. Oricum, campania devine tot mai conturata, aparand chiar un site de promovare: www.sustinecodulmuncii.ro

Citez o parte dintre aspectele care se doresc a fi corectate (sublinierile imi apartin):

– Instituirea pentru angajator a obligatiei de a informa salariatul asupra modalitatilor de verificare a aptitudinilor profesionale si personale, precum si asupra obiectivelor de performanta individuala;

– Reglementarea in detaliu a obiectivelor de performanta. Astfel, obiectivele de performanta fac obiectul negocierii colective, putand fi stabilite pe categorii de salariati, prin contractul colectiv de munca aplicabil sau regulamentul intern, dupa caz. Indeplinirea obiectivelor de performanta constituie conditii de majorare a salariului sau de promovare in cariera. Neindeplinirea lor nu poate constitui motiv de concediere pentru necorespundere profesionala.

Modificarea criteriilor in cazul concedierilor colective. Cu ocazia stabilirii ordinii de prioritate la concediere, nu vor putea fi utilizate criterii ce tin de indeplinirea obiectivelor de performanta de catre salariati. Concedierile colective sunt dispuse pentru motive ce nu tin de persoana salarialui. Astfel, nu se justifica stabilirea ordinii de prioritate la concediere în functie de motive ce tin de persoana salariatului;

Marirea perioadei maxime pentru care se pot incheia contractele pe durata determinata, de la 3 ani la 5 ani;

– Reglementarea telemuncii;

– Modificarea dispozitiilor privind salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, in sensul raportarii cuantumului net al acestuia la cuantumul salariul mediu net la nivel national comunicat de Institutul National de Statistica avut in vedere la fundamentarea bugetului de stat.

Gasiti restul propunerilor de modificare aici.

Pentru ca aceste modificari sa devina reale, trebuie ca proiectul cu pricina sa poata fi inaintat Parlamentului Romaniei. Si pentru asta este nevoie de 100.000 de semnaturi, adunate dintr-un sfert din judetele tarii, cu un minim de 5.000 de semnaturi stranse pe fiecare judet, in maximum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial.In cazul in care doriti sa sustineti aceasta campanie, trebuie sa contactati reprezentantii locali folosind detaliile de aici.

Cunoscand indeaproape comportamentul angajatilor din mediu privat, ma indoiesc ca vor da buzna la semnaturi, modificarile cu pricina ramanand la mana puterii sindicale a angajatilor de la stat si a vointei politice. Ramane asadar de vazut ce si cum se va modifica, fiind asadar si un test, o incercare pentru cei care au conceput acest demers.