Consultanta HR cultura organizationala Management managementul performantei Relatia Angajat - Angajator
Inchipuiti-va ca sunteti pe scaunul frizerului si purtati o discutie despre cum sa arate noua tunsoare. Nefiind de acord, incepeti sa comentati cu tonul ridicat, folosind un limbaj dur. Ati mai sta apoi linistit pe scaun, lasandu-l cu foarfecele in parul dumneavoastra?
Sau ca discutati cu medicul inaintea unei operatii. Si, stresat si nervos fiind din cauza contextului, folositi acelasi ton si limbaj agresiv in comunicare. Va simtiti confortabil apoi stiind ca, sedat, sunteti la mana celui care manuieste bisturiul?
Un alt scenariu imaginar: va certati cu ospatarul prea lent. Adica exact cu cel care va aduce, la un moment dat, mancarea.
Problema la aceste scenarii nu sta in posibila razbunare a personajelor imaginate de mine. Prea putini ar face asta, tine totusi de patologic sa ciopartesti un om sau sa-i pui o musca in ciorba doar pentru ca te-a enervat.
Cel mai posibil insa, starea pe care o transmitem omului din fata noastra, nu-l impinge spre performante. Il timoreaza, il enerveaza, ii transmite o energie negativa, oricum i-am spune, nu-l motiveaza. De ce ai face-o asadar? Doar pentru ca esti nervos? Exista intotdeauna autocontrolul, adica acel dat adaptativ care te opreste sa faci ceva ce te-ar pune in pericol.
Sa mutam exercitiul in organizatii. Si luam cea mai banala sedinta de vanzari sau implementare sau de organizare pur si simplu. In care, de multe ori, angajatii sunt agresati verbal, criticati virulent, hartuiti de catre cei care ar trebui sa-i motivez, sa-i inspire, sa-i impinga spre performante.
Cat de confortabil se simt ei? Cat de motivati? Ce transmit mai departe clientilor si partenerilor? Cat de performanti pot fi?
Lumea afacerilor este una dura si incarcata de agresivitate. Dar tocmai aceasta este incercarea cea mai mare a celor care conduc oameni: sa poata canaliza agresivitatea acolo unde nevoie de ea, sa-i poata schimba traiectoria, astfel incat angajatii sa lucreze intr-un mediu normal, echilibrat, sanatos.
Se numeste tot autocontrol. Si este acel dat adaptativ care te opreste sa faci ceva ce ar pune in pericol organizatia, imaginea si profitabilitatea ei, pozitia in piata.