Despre reciprocitate

Despre reciprocitate

Un nou an scolar, noi declaratii politice despre importanta educatiei.

I-as da dreptate presedintelui, din dar nu pot sa o fac in totalitate. Pentru ca de la biroul meu, educatia se vede cum se vede, dar piata muncii nu arata a fi dornica de meritocratie si performante.

La inceput de an scolar 2015-2016, intr-o scoala publica din Bucuresti se discuta despre introducerea unor ore de laborator in care experimentele sa fie stimulate 3D pe tablete. La acelasi inceput de an scolar, desi legislatia o cere inca de pe vremea defunctului guvern Boc, nu stiu prea multe firme bucurestene care sa fi implementat un sistem de management al performantei.

Ne place sau nu, antreprenorii care se plang de calitatea absolventilor de scoala, oricare ar fi nivelul ei, sunt aceiasi care nu au rolurile profesionale bine stabilite prin firmele pe care le conduc si isi evalueaza angajatii dupa „feeling”, adica dupa criterii vagi si improbabile, care se mai si schimba dupa cum bate vantul si cheful evaluatorului.

Meritocratie? N-as prea crede. Performante? Cat tine oportunitatea care a generat afacerea.

Eu cred ca piata muncii are absolventii pe care ii merita. Altfel ar reusi, prin parteneriat public-privat sa faca schimbari. Stiu ca la Sibiu, orasul din care vine Presedintele, astfel de parteneriate sunt deja in derulare. De aici probabil si declaratiile acestuia. Dar Sibiul nu este un caz care sa poata fi generalizat.

Exista oameni deschisi la discutii si la cap prin institutiile de invatamant publice si private. Dar trebuie ca si antreprenorii sa ia in calcul aceasta optiune, sa isi doreasca sa se implice si, mai ales, sa-si poata descrie nevoile in mod concret, tehnic, detaliat. Sa ceara, sa fie dispusi la randul lor sa investeasca in formarea absolventilor si educarea lor continua.

Iata asadar ca exista o reciprocitate: scoala nu genereaza performeri pentru ca piata muncii din Romania nu stie ce sunt aceia. Si atunci cand o face, ii da cadou altor tari, gratis, total, definitiv. Pentru ca noi nu am sti sa-i motivam, sa-i crestem, sa-i pretuim.